Jeg mistet ved et uhell filer fra et SD-kort på Macen min, og gjenopprettingsalternativene jeg fant ser ut til å hente dem tilbake med tilfeldige navn i stedet for de opprinnelige filnavnene. Jeg trenger virkelig å gjenopprette bilder og videoer i sin opprinnelige rekkefølge for et prosjekt, og jeg håper noen kan anbefale den beste måten å gjenopprette data fra SD-kort på Mac på, samtidig som de opprinnelige navnene beholdes hvis mulig.
Jeg støtte på dette med et Sony SD-kort på Macen min. Første ting: ikke avskriv det som håpløst ennå.
De fleste slettede filer på SD-kort blir bare markert som slettet. De ligger ofte fortsatt der helt til nye data blir skrevet over dem. Det er derfor gjenopprettingsapper fungerer i det hele tatt.
Hvis du vil ha den enkle løsningen på Mac, ville jeg startet med
Disk Drill. Andre solide alternativer er UFS Explorer og R-Studio. Jeg endte stadig opp med å gå tilbake til Disk Drill fordi arbeidsflyten føltes mindre irriterende. Oppsettet gikk raskt, skanneresultatene var enkle å sortere i, og den håndterte RAW-bildefiler uten at jeg måtte kjempe med appen.
Forhåndsvisningen betydde mer enn jeg forventet. Når en filforhåndsvisning åpnet uten problemer, fungerte gjenopprettingen som regel også. Jeg brukte det som filter før jeg gjenopprettet en haug med skrot jeg ikke trengte.
Noen praktiske ting gjorde en forskjell for meg:
## Før du skanner
Bruk en ordentlig SD-kortleser. Ikke la kortet stå i kameraet og koble kameraet til Macen. Jeg ville heller ikke kjørt dette gjennom en billig USB-hub. Jeg opplevde én gang at en slik sluttet å fungere midt i en skanning, og det kastet bort mye tid.
Hvis kortet er stort, kan skanningen ta en stund. Hold Macen våken. Og gjenopprett filene til Macens interne SSD eller en separat ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.
## Hvis kortet ble formatert
Det er fortsatt ikke over, i hvert fall ikke med en gang. En hurtigformatering sletter vanligvis filtabelen, ikke de underliggende bildedataene. Jeg har gjenopprettet bilder etter formatering før, så jeg ville ikke fått panikk over det først.
## Tingene folk gjør som gjør det verre
Det er her ting fort går galt.
De fortsetter å ta bilder på kortet.
De formaterer det igjen.
De prøver tilfeldige reparasjonsverktøy fra gamle foruminnlegg.
De lar kameraet skrive nye miniatyrbilder og metadata over gammel plass.
Det er slik sjansen for gjenoppretting synker.
## Hva jeg ville gjort, trinn for trinn
1. Slutt å bruke SD-kortet nå.
2. Sett det i en kortleser og koble det til Macen.
3. Installer og åpne
Disk Drill.
4. Kjør en full skanning av kortet.
5. La skanningen bli ferdig. Ikke avbryt den tidlig.
6. Forhåndsvis filene først.
7. Gjenopprett de gode til Macen eller en annen disk.
## Hvis du vil ha et gratis alternativ
PhotoRec er det beste helt gratis valget jeg har brukt på Mac, eller i nærheten av det. Ulempen er at grensesnittet er røft. Det føles gammeldags og tastaturtungt, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med ødelagte navn og uten mappestruktur. Det fungerer, men det er ikke behagelig.
## Én ting som er verdt å sjekke før alt dette
Se på sikkerhetskopiene og skysynkroniseringen først. Jeg har sett folk bruke en time på å skanne et kort, og så oppdage at bildene allerede lå i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox.
Så ja, jeg ville stoppet all skriving til kortet, skannet det med et brukbart verktøy, brukt forhåndsvisning for å vurdere hva som kan gjenopprettes, og lagret alt et annet sted først. Hvis du handler raskt og kortet ikke har blitt gjenbrukt mye, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Ja, noen ganger. Det avhenger av hva som gikk tapt.
Originale filnavn kommer vanligvis tilbake bare hvis metadataene i filsystemet fortsatt er intakte. Hvis SD-kortet hadde en vanlig sletting, og katalogoppføringene ikke ble overskrevet, kan gjenopprettingsprogramvare kanskje gjenopprette navn som IMG_2451.CR3 eller MVI_1032.MP4. Hvis filtabelen er borte, etter formatering, korrupsjon eller delvis overskriving, faller appen tilbake på signaturskanning. Da får du filer med navn som f000123.jpg. Irriterende, men normalt.
Så det korte svaret er dette:
1. Hvis metadata overlever, får du originale navn.
2. Hvis metadata er borte, får du tilfeldige navn.
3. Bilder og videoer kan fortsatt gjenopprettes fint selv med stygge filnavn.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke kortet. Jeg er litt uenig på ett punkt likevel. Forhåndsvisning er nyttig, men det beviser ikke at den gjenopprettede filen vil beholde sitt originale filnavn eller mappesti. Forhåndsvisning forteller bare at fildataene ser lesbare ut.
Det jeg ville gjort på Mac er å skanne i et verktøy som viser både slettede oppføringer og råfunnede filer separat. Disk Drill gjør dette ganske bra. R-Studio og UFS Explorer er sterkere hvis du vil inspisere filsystemet mer detaljert, men de er mindre brukervennlige. Nøkkelen er å se først etter seksjoner merket Deleted eller Reconstructed folders, ikke bare Deep Scan-resultater. Det er der originale navn har størst sjanse for å overleve.
Noen praktiske sjekker:
1. Åpne Diskverktøy og se hvilket format kortet bruker, exFAT, FAT32, APFS er sjeldent på SD-kort.
2. Hvis det er exFAT eller FAT32, avhenger gjenoppretting av navn mye av katalogskader.
3. Hvis du tømte filer gjennom Finder fra SD-kortet, har navn ofte en bedre sjanse enn etter en reformatering i kameraet.
4. Hvis kortet ble brukt igjen etter sletting, faller sjansen for gjenoppretting av filnavn raskt.
Hvis du får tilfeldige navn, sorter etter filtype og tidsstempel. EXIF for bilder og metadata for video inneholder ofte fortsatt opptaksdato, kameramodell, objektiv, til og med sekvensspor. Apper som Lightroom, Bilder eller ExifTool hjelper med å gi filer nye navn i batch. Så selv om navnene er tapt, kan du bygge opp noe som ligner den opprinnelige rekkefølgen.
Sjekk også dette hvis du vil ha en kort visuell guide:
Gjenoppretting av filer fra SD-kort på Mac med originale filnavn
Så ja, du har en sjanse til å få tilbake originale filnavn, men bare hvis kortets katalogoppføringer fortsatt finnes. Hvis skanningen bare viser rå mediefiler med generiske navn, overlevde dataene, men navnene gjorde det ikke.
Ja, men bare i det best mulige gjenopprettingsscenariet.
Det @mikeappsreviewer sa om å slutte å bruke kortet, er helt riktig. Det @suenodelbosque sa om at filnavn avhenger av metadata, er også det egentlige svaret. Det jeg vil legge til, er dette: folk henger seg opp i gjenopprettingsappen, men typen skanneresultat betyr mer enn merkenavnet.
Hvis gjenopprettingsverktøyet på Mac-en din finner filene under slettede katalogoppføringer eller gjenoppbygde filsystemposter, kan du få de opprinnelige filnavnene og kanskje til og med mappestrukturen. Hvis det bare finner dem etter filsignaturer, får du vanligvis noe som file000245.jpg. Det betyr ikke at appen er dårlig. Det betyr at kortet sier Jeg glemte navnene, men jeg har fortsatt bitene.
En liten ting jeg er litt uenig i: forhåndsvisning er nyttig, klart, men jeg ville ikke brukt det som hovedavgjørende faktor. Jeg har opplevd at forhåndsvisninger feiler på helt gjenopprettbare RAW-filer, og jeg har opplevd at forhåndsvisninger åpnes på klipp som senere viste seg å være delvis korrupte. Så nyttig ja, magisk nei.
Det som hjelper på Mac:
- lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet hvis kortet virker ustabilt
- skann bildet, ikke det fysiske kortet, hvis mulig
- se først etter gjenopprettede filsystemelementer, ikke bare medier fra dypskanning
- hvis navnene er borte, bruk EXIF-tidsstempler til å gi nytt navn i batch etter gjenoppretting
Disk Drill er et solid valg for Mac fordi det skiller skannekategorier ganske tydelig, noe som gjør det enklere å se om de opprinnelige navnene fortsatt er tilgjengelige. Hvis du vil ha en rask gjennomgang, er denne anmeldelsen av Disk Drill og demo av gjenoppretting av SD-kort på Mac lett å følge.
Kortversjon: ja, de opprinnelige filnavnene kan komme tilbake, men bare hvis kataloginformasjonen på SD-kortet overlevde. Hvis alt du ser er tilfeldige navn, kan selve fildataene sannsynligvis gjenopprettes, men navnedataene er det sannsynligvis ikke. Irriterende, men ikke over og ut.
Ja, noen ganger, men jeg ville dempet forventningene litt mer enn @suenodelbosque og @sternenwanderer gjorde.
Den virkelige skillelinjen er ikke bare sletting vs formatering. Det handler om hvorvidt SD-kortet fortsatt har brukbare katalogoppføringer. Hvis disse oppføringene er skadet, kan ingen Mac-app på magisk vis rekonstruere det nøyaktige opprinnelige filnavnet med sikkerhet. Det inkluderer Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, alle sammen.
Det jeg ville sjekket først er om de gjenopprettede filene dine fortsatt har intern metadata:
- bilder: EXIF-opptaksdato, kameraets serienummer, sekvenstiming
- videoer: opprettelsestid, kodekinformasjon, varighet
Det er viktig fordi selv om filnavnene er borte, kan du ofte bygge opp et svært nært navneskjema i etterkant.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- lett å sortere etter filtype
- tydelige skanningskategorier
- god forhåndsvisningsstøtte på Mac
- nybegynnervennlig
Ulemper
- dypskanningsresultater kan være rotete
- generiske navn når metadata er borte
- ikke det beste valget hvis du vil ha filsysteminspeksjon på rettsmedisinsk nivå
- betalt gjenoppretting er den nyttige delen
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer om forhåndsvisning som en tillitstest. Det hjelper, men jeg har sett helt gyldige filer mislykkes i forhåndsvisning og likevel bli gjenopprettet helt fint.
Så: hvis Disk Drill viser slettede filsystemoppføringer, er originale navn mulig. Hvis det bare viser rått funne filer, er navnene sannsynligvis tapt, men bildene/videoene kan fortsatt være fullt brukbare.