Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette dem på. Disse bildene betyr mye for meg, og jeg trenger hjelp med de beste metodene for bildegjenoppretting fra SD-kort før noe blir overskrevet.
Få tilbake slettede bilder fra et SD-kort
Jeg har vært borti dette mer enn én gang. Hvis du sluttet å bruke kortet rett etter at bildene forsvant, er sjansene dine ofte ganske gode.
Det som vanligvis skjer er enkelt. Å slette et bilde fra et SD-kort fjerner ikke bildedataene med en gang. Enheten fjerner filoppføringen, altså indeksen som peker til hvor bildet ligger. Dataene blir ofte liggende der til noe nytt skrives over dem. Så det første steget er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kortet. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke kopier filer til det. Ikke formater det.
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort og en gang på et dronekort, og det var enklere enn mye av gratisprogramvaren jeg testet. Det pleier å fungere godt med SD-kort fra kameraer, telefoner, dashbordkameraer, Nintendo Switch-systemer, droner og lignende utstyr.
Det som fikk meg til å lene meg mot det, var dette. Det er ikke begrenset til filer som ble slettet for fem minutter siden. Det håndterer også kort som blir RAW, uleselige, korrupte eller ved et uhell formatert. Det gjenkjenner vanlige bildetyper som JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG, pluss andre RAW-formater fra Canon, Nikon, Sony, Fujifilm og de vanlige kameramerkene.
Gjenoppretting av video betyr også noe. Mange SD-kort fra GoPro, droner og speilløse kameraer lagrer video i deler. Noen verktøy sliter med fragmenterte klipp. Disk Drill fungerte bedre for meg der enn en haug med gratisverktøy jeg prøvde.
Hva jeg ville gjort
- Ta ut SD-kortet med en gang.
- Bruk en kortleser og koble det til datamaskinen. Jeg unngår å koble til gjennom kameraet når jeg har et valg.
- Installer og åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet fra stasjonslisten.
- Klikk på Search for lost data, og bruk deretter Universal Scan.
- La skanningen bli ferdig, selv om det føles tregt.
- Åpne Review found items og sjekk Pictures-delen.
- Forhåndsvis filene først. Hvis et bilde forhåndsvises uten problemer, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis kortet ser tomt ut eller vil formateres
Ikke anta at det er over. Jeg har sett kort vises som tomme, RAW eller uleselige når filsystemet var den delen som hadde gått i stykker. Bildene lå fortsatt der under. Gjenopprettingsprogramvare kan noen ganger hente dem ut uten problemer i slike tilfeller.
Begrensninger i gratisversjonen og én ting folk hopper over
Disk Drill har et gratis alternativ for skanning og forhåndsvisning. På Windows får du gratis gjenoppretting opptil 100 MB. På Mac handler gratissiden mer om forhåndsvisning, så større gjenopprettinger betyr ofte at du må betale.
Hvis kortet begynner å miste forbindelsen, fryse filbehandleren eller oppføre seg ustabilt, ville jeg laget et byte-for-byte sikkerhetskopibilde først og jobbet fra den kopien. Det reddet meg en gang med et gammelt microSD-kort. Det unngår å belaste originalkortet om og om igjen.
Andre verktøy jeg ville hatt i bakhodet
-
PhotoRec
Gratis, kraftig, stygt. Det fungerer, men grensesnittet føles gammelt og teknisk. Gjenopprettede filer mister vanligvis de opprinnelige navnene og mappestrukturen, så opprydding blir fort irriterende. -
DiskGenius
Bra når kortproblemet henger sammen med partisjoner eller skade på filsystemet. Mer teknisk grensesnitt, flere innstillinger å justere. -
DiskDigger
Nyttig hvis kortet sitter i en Android-telefon og du ikke har en PC i nærheten. Det er ikke på samme nivå som gjenopprettingsverktøy for skrivebord. Dype skanninger krever ofte root.
Når programvare ikke lenger er nok
Hvis SD-kortet er fysisk skadet, stadig kobler fra, forsvinner fra systemet eller datamaskinen ikke oppdager det i det hele tatt, kommer programvare ofte ikke til å hjelpe deg langt. Da ville jeg sluttet å rote med det. Gjenopprettingslaboratorier koster penger, ja, men gjentatte forsøk på et kort som er i ferd med å svikte kan noen ganger gjøre ting verre.
Ja, hvis du raskt sluttet å bruke SD-kortet, er bildegjenoppretting fortsatt mulig.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedregelen. Ikke skriv noe nytt til kortet. Det er det som ødelegger sjansene for gjenoppretting. Slettede filer blir ofte liggende på kortet til nye data overskriver dem.
Der jeg er litt uenig, er valg av verktøy. PhotoRec er greit, men for de fleste blir det fort et rot. Tusenvis av filer, dårlige navn, ingen mappestruktur, mye sortering. Hvis bildene dine betyr noe og du vil ha forhåndsvisninger, filtre og mindre hodebry, er Disk Drill det enklere valget for bildegjenoppretting fra SD-kort.
Noen praktiske ting jeg vil legge til:
-
Sjekk datamaskinen din først.
Noen ganger ble filene flyttet, ikke slettet. Søk etter filtype, JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG. Sjekk også skjulte filer. -
Bruk skrivebeskyttet håndtering hvis mulig.
Hvis adapteren din har en låsebryter, bruk den. Det hjelper med å forhindre utilsiktede skrivinger. Liten ting, men verdt å gjøre. -
Sorter skanneresultatene etter filsignatur og dato.
På skadede kort går resultater fra filsystemet glipp av ting. Signaturskanning finner rå bildedata. Datofiltre hjelper med å kutte ned på søppelet. -
Gjenopprett til SSD-en eller harddisken din, aldri tilbake til SD-kortet.
Folk gjør fortsatt dette og lurer så på hvorfor noen bilder er korrupte. -
Hvis kortet kom fra en telefon, stopp telefonen fra å synkronisere.
Skysynkroniseringsapper endrer noen ganger filer eller mellomlagrer data når du kobler til kortet igjen.
Disk Drill er solid til dette fordi det håndterer vanlige kameraformater godt og gir deg støtte for forhåndsvisning før gjenoppretting. Hvis forhåndsvisning fungerer, er sjansene dine bedre. Hvis du vil ha en visuell guide, går denne videoveiledningen for bildegjenoppretting fra SD-kort tydelig gjennom prosessen.
Hvis kortet oppdages med feil størrelse, kobler fra, eller ber om formatering hver gang, slutt å prøve tilfeldige løsninger. På det tidspunktet er det tryggere å lage et bilde av kortet først. Én dårlig gjenkobling er alt som skal til for å gjøre ting verre.
Ja, det kan du sannsynligvis, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @voyageurdubois sa: ikke anta at slettet er det eneste scenarioet. Hvis dette skjedde mens filer ble flyttet, kan noen av bildene faktisk fortsatt ligge på kildeenheten, i en midlertidig cache-plassering, eller i en mappe for delvis fullført overføring på datamaskinen. Det er verdt å sjekke før du går helt over i gjenopprettingsmodus.
Det jeg ville gjort først:
- sjekk PC-ens papirkurv
- søk på datamaskinen etter JPG, JPEG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG
- sjekk også kameraets interne minne, hvis det har noe
- se etter skjulte filer på SD-kortet
Etter det, ja, bruk gjenopprettingsprogramvare. Jeg vet at både @mikeappsreviewer og @voyageurdubois helte mot Disk Drill, og ærlig talt er det rimelig. For bildegjenoppretting fra SD-kort er det et av de enklere verktøyene hvis du vil ha forhåndsvisninger og ikke føler for å slite med et klønete grensesnitt i en time. Jeg er ikke helt enig i at folk bør hoppe rett til å fikse kortet, likevel. Ikke kjør reparasjonsverktøy, ikke la Windows skanne og reparere, og definitivt ikke formater det bare fordi enheten foreslår det.
En ting til som folk hopper over: hvis kortet ble brukt i en telefon eller et kamera som lager miniatyrbilder, kan du kanskje gjenopprette mindre forhåndsvisningsversjoner selv om noen originaler er skadet. Ikke ideelt, men bedre enn ingenting.
Hvis Disk Drill ser kortet og forhåndsviser bildene, er det et veldig godt tegn. Hvis kortet fortsetter å koble fra eller viser merkelig kapasitet, slutt å rote med det fordi det kan gå raskt nedover.
Denne tråden kan også hjelpe hvis du vil ha flere tips om gjenoppretting av SD-kort: ekte Reddit-råd for å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort.
Kortversjon: slutt å bruke kortet, sjekk om flyttingen faktisk mislyktes før sletting, skann det deretter med Disk Drill og gjenopprett filer til datamaskinen, ikke tilbake til kortet.
Én liten uenighet med @voyageurdubois, @jeff og @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke fortsatt å skanne det opprinnelige kortet på nytt med ulike verktøy bare for å sammenligne resultater. Hver montering og hvert nytt forsøk er enda en sjanse for at et ustabilt SD-kort skal oppføre seg feil. Beste praksis er én forsiktig gjennomgang, eller enda bedre, å klone/lage et image av kortet først og teste gjenoppretting på imaget.
Noen få ting de egentlig ikke la særlig vekt på:
- Hvis dette skjedde under en flytting, sjekk om filene ble kopiert, men skjult av en feil endring i filattributter. På Windows kan
attrib-problemer få bilder til å se borte ut selv om de fortsatt er der. - Se på filtidsstempler på alt som blir gjenopprettet. Noen ganger får du eldre bufrede versjoner, miniatyrbilder eller dupliserte eksporter i stedet for originalene.
- Hvis kortet kom fra et kamera, ikke sett det tilbake i det kameraet for å se om det kan leses der. Noen kameraer bygger stille opp mapper eller metadata på nytt.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- enkel forhåndsvisning
- støtter mange bildeformater
- bra for folk som ikke vil ha et kommandolinjeverktøy
- kan også gjenopprette fra formaterte/korrupte kort
Ulemper
- grenser for gratis gjenoppretting avhenger av plattform
- dypere skanninger kan returnere mye rot
- ikke det beste valget hvis du vil ha svært detaljert manuell kontroll
Hvis Disk Drill ikke finner mye, er PhotoRec fortsatt verdt et nytt forsøk fordi det noen ganger henter ut filer andre apper overser, bare med styggere resultater. Så ja, gjenoppretting er mulig, men jeg ville prioritert å bevare kortets nåværende tilstand fremfor å prøve alle triks i full fart.