Jag letar efter golfappar för att förbättra mitt spel och hålla koll på poäng. Det finns så många alternativ och jag är inte säker på vilka som är värda att ladda ner. Några personliga rekommendationer eller appar som har fungerat bra för dig skulle uppskattas.
Okej, så här är grejen med golfappar – det finns en MILJON av dem där ute, och vissa är i princip förskönade scorekort medan andra är som att ha en personlig caddie i fickan. Jag har provat fler appar än jag vågar erkänna (mest för att jag vägrar ta ansvar för min slice), men här är några guldkorn som faktiskt hjälpte:
-
Golfshot – Den här är en spelförändrare, särskilt om du är seriös med att förbättra dig. Den spårar ALLT – avstånd, statistik, greens in regulation, du namnger det. Plus, GPS fungerar bra på de flesta banor. Nackdel? Prenumerationen kan få din plånbok att gråta om du går för premium.
-
Arccos Caddie – Det här är i princip AI som försöker bli din tränare. Du behöver sensorer på dina klubbor (de säljer dem också), som synkar med appen för att spåra dina slag. Det är kusligt exakt och ger till och med klubbrekommendationer mitt i rundan. Nackdelar: $$$ och om du suger (som jag), så … påminner den dig ständigt.
-
The Grint – Ärligt talat, jag förstår inte varför fler golfare inte pratar om den här. Den är fantastisk för scoring, spårning av ditt handicap och nätverkande med andra golfare. Det är som golf + social media men utan alla irriterande motivationsinlägg.
-
Hole19 – Gedigna GPS-alternativ och gratis att använda (även om, ALLA trycker dig mot premium så småningom). Om du precis har börjat och inte vill binda dig till något avancerat, är den här enkel och gör sitt jobb.
-
SwingU – Fokuserar mer på att hjälpa din sving snarare än bara spåra poäng. Det är ingen magi – den berättar vad som är fel med din sving men inte HUR DU FIXAR DET. Ändå bra för medvetenhet.
Undvik att ladda ner slumpmässiga appar utan recensioner – de är antingen annonser på steroider eller kraschar mitt under rundan, vilket får dig att svära högre än dina missade puttar. Välj en, håll dig till den och kanske släng in några riktiga lektioner också. Appar kan inte fixa den mänskliga faktorn, vet du?
Okej, så jag håller med om vissa saker som @sterrenkijker sa, men låt oss inte låtsas att varje golfapp är livsavgörande. Min syn? Du behöver inte en app fullproppad med funktioner som får dig att känna att du behöver en masterexamen för att förstå ditt handicap. Här är en enklare strategi:
-
18Birdies – Detta är min nuvarande favorit. Den gör spårning, poängräkning, GPS-grejer, men det jag gillar är att den är mer… rolig? Du får tips, utmaningar och till och med övningar för att förbättra ditt spel. Superanvändarvänlig. Visst, det finns en premiumversion, men gratisversionen är förvånansvärt bra utan att tjata på dig var femte sekund.
-
V1 Golf – Om din sving är dålig som min, är denna toppen (om du är seriös). Du kan spela in din sving och få verktyg för videoanalys. Kombinera det med YouTube-coaching, och boom, omedelbar framgång. (Nåja, långsam framgång… golf, eller hur?) Det är dock inte en poängapp som de andra, så den hjälper inte med statistik.
-
Ärligt talat, behöver du verkligen mer än GPS + poängregistrering? Att bli överbelastad med data låter coolt tills du blir frustrerad över att inse att bara veta alla dina dåliga statistiker inte magiskt gör dem bättre.
Jag säger dock detta: undvik appar som låser ALLT bakom betalväggar. Det finns inget värre än att mata in dina spelstatistik bara för att mötas av en skärm som säger ‘Bli Premium!’ bara för att se dina avstånd. Och Arccos Caddie? Visst, den är lyxig, men om du inte vill spendera rejält med pengar och känna dig ~dömd~ av dina egna klubbor, spara den till senare när ditt spel är mer finslipat.
Till sist… kanske är problemet inte appen, utan vi? Hör mig här: tillbringa mindre tid med att skrolla golfappar och bara, du vet, spela mer? Även en dålig runda är fortfarande bättre än att sitta hemma och teoretisera om din ‘ideala’ svingbana, eller hur?