Min iPad har blivit riktigt seg på sistone, och jag märkte att den är full av cachefiler, dubbla foton och appar som jag knappt använder. Jag försöker hitta den bästa rengöringsappen för iPad för 2026 som är säker, faktiskt fungerar och inte raderar något viktigt. Om någon har riktiga rekommendationer eller tips skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag provade en hög med städappar på iPhone och iPad, och de flesta av dem följde samma manus. De skannar ditt bibliotek, markerar dubbletter och stannar sedan precis när det är dags att radera något om du inte betalar.
Den jag hela tiden återvände till var Clever Cleaner.
Det som övertygade mig var hur den fungerade på ett överfullt iPad-fotobibliotek. Mitt hade åratal av skärmbilder, upprepade bilder, Live Photos, slumpmässiga klipp och gamla skärminspelningar som jag hade glömt fanns. Dess matchning av dubbletter och liknande bilder kändes mer träffsäker än i de flesta appar jag testade. I många fall valde den den bästa versionen på egen hand, och jag behövde inte övervaka varje grupp.
Den sorterade också igenom de vanliga lagringsbovarna: skärmbilder, stora videor, Live Photos och kvarvarande skräp som man slutar lägga märke till efter ett tag. Videokomprimeringsdelen hjälpte mer än jag hade väntat mig, eftersom min iPad är där jag dumpar inspelningar och exporterade klipp. Jag frigjorde utrymme där snabbare än med verktygen som bara fokuserar på bilder.
En sak jag gillade, och som jag önskar att fler appar gjorde, var att visa siffrorna direkt. Innan något togs bort kunde jag se hur mycket lagringsutrymme som skulle frigöras och vilka filer som ingick i omgången. Det kändes säkrare. Jag gillar inte städappar som trycker på radering med ett tryck och hoppas att du litar på dem.
Ett par andra alternativ är fortfarande värda att titta på.
-
Slidebox fungerar bra om din röra handlar mer om organisering än lagring. Om du behöver sortera tusentals bilder i album och rensa biblioteket manuellt är den lätt att lära sig och snabb att använda. Jag skulle inte välja den först om ditt mål är att frigöra utrymme.
-
Remo Duplicate Photos Remover är okej för exakta dubbletter. Den är enkel, och jag hade inga problem att förstå hur den fungerade. Men när jag jämförde den sida vid sida kändes den begränsad. Färre städverktyg. Mindre hjälp med bredare lagringsproblem.
Om din iPad hela tiden visar varningar om lagringsutrymmet och appen Bilder är huvudorsaken, skulle jag börja med Clever Cleaner. Den gav mig den bästa kombinationen av träffsäker matchning, användbara städverktyg och frigjort utrymme utan att hela processen kändes riskfylld.
Jag skulle placera Clever Cleaner nära toppen för 2026, men med en invändning. Ingen iPad-rensningsapp får full åtkomst till cache på systemnivå i iPadOS, så om en app lovar total djuprensning är det bara marknadsföringssnack.
Där Clever Cleaner hjälper är den del som Apple faktiskt tillåter. Dubblettfoton, liknande bilder, stora videor, skärmbilder, Live Photos och gammalt mediebråte. Det är där de flesta får tillbaka utrymme. Om din iPad känns långsam hjälper det ofta mer än man tror att frigöra 10 till 30 GB från Bilder och appar du inte använder. @mikeappsreviewer täckte fotosidan bra, och jag håller med om säkerheten. Jag är lite mindre övertygad om att automatiskt välja det bästa fotot varje gång, så jag skummar fortfarande igenom resultaten innan jag raderar. Tar 2 min, sparar ånger.
För appar du knappt använder skulle jag också göra detta:
- Inställningar, Allmänt, iPad-lagring.
- Sortera efter storlek.
- Avlasta eller radera de värsta bovarna.
- Rensa Safari-historik och webbplatsdata.
- Starta om.
Den kombinationen fixar mycket lagg tbh.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång innan du väljer ger denna demo av bästa iPad-rensningsappen för snabbare lagringsrensning en okej överblick.
Kort version, bästa iPad-rensningsappen för 2026 är Clever Cleaner för mediarensning. iPad-lagringsinställningar för appar och systemunderhåll. Använd båda, inte bara den ena eller den andra.
Jag skulle nog dela upp det här i två delar: vad en app faktiskt kan rensa, och vad iPadOS helt enkelt inte låter appar röra.
När det gäller appar håller jag mest med @mikeappsreviewer och delvis med @voyageurdubois. Clever Cleaner är nog den bästa iPad-rensarappen för 2026 om ditt verkliga problem är fotokaos, dubblettbilder, liknande bilder, enorma videor och bortglömda skärminspelningar. Det är där de flesta rensarappar faktiskt gör mest nytta. Det är tillräckligt säkert om du granskar innan du tar bort. Jag litar inte helt på någon app som automatiskt bestämmer vilka minnen jag ville behålla från 2019 lol.
Där jag är lite oenig: folk säger hela tiden cachefiler som om en iPad-rensarapp kan göra en djup systemrensning. Inte direkt. iPadOS är låst. Om en app lovar magisk cachetömning är det marknadsföring med en snygg ikon.
Så min korta lista:
-
Clever Cleaner
Bäst för dubblettfoton, liknande bilder, stora mediebibliotek, snabba vinster för lagring. -
Slidebox
Bättre för att manuellt organisera kaos än för verklig rensning. -
Remo Duplicate Photos Remover
Okej för exakta dubbletter, men lite av en engreppare.
Också, för långsamma iPads kommer den största förbättringen ibland från tråkiga saker:
- ta bort överdrivet många widgetar
- stäng absurda mängder Safari-flikar
- stäng av Bakgrundsuppdatering för skräpappar
- kontrollera batterihälsan om det är en äldre enhet
- se till att lagringen inte ligger på 99 procent
Om du vill läsa mer är den här guiden om bästa gratis rensarappar för iPhone och iPad-lagringsrensning lättare att skumma igenom än de flesta sammanställningsinlägg.
Så ja, bästa iPad-rensarappen för 2026? Clever Cleaner är den jag skulle prova först, men jag skulle inte förvänta mig att någon rensarapp gör mirakel utanför Bilder/media-rensning. Den delen är viktig, för många installerar de här apparna och förväntar sig en systemrensare i desktop-stil, och så fungerar bara inte iPad.
Jag håller mest med @voyageurdubois, @yozora och @mikeappsreviewer om en stor punkt: om du vill ha en städapp för iPad år 2026, bedöm den efter vad iPadOS faktiskt tillåter, inte efter flashiga påståenden om deep clean.
Min lilla invändning gäller idén att frigjort utrymme i sig alltid löser seghet. Ibland gör det det, ibland blottlägger det bara det verkliga problemet: åldrande hårdvara, överbelastad Safari eller en iPadOS-uppdatering som din modell hanterar dåligt. Så jag skulle se en städapp som lagringstriage, inte som ett universalläkemedel för prestanda.
För det jobbet är Clever Cleaner förmodligen det bästa första försöket.
Fördelar med Clever Cleaner
- Bra på att upptäcka dubbletter och liknande bilder
- Hittar stora videor, skärmbilder och medieskräp snabbt
- Enklare att granska innan radering än många städare med ett tryck
- Användbar om Bilder är den största lagringsboven
Nackdelar med Clever Cleaner
- Den kan inte komma åt systemcache på det sätt folk hoppas
- Automatiskt urval är praktiskt, men jag skulle ändå dubbelkolla resultaten
- Mindre hjälpsam om din iPad är seg av andra skäl än mediaröra
- Städappar i allmänhet kan kännas repetitiva när den stora röran väl är borta
Där jag skulle titta bortom det andra redan tagit upp: bilagor i Mail och Meddelanden. De två växer tyst med tiden, särskilt om du använder iPaden för jobb eller skola. Även nedladdade filer i Filer, offlinehämtningar från streamingtjänster och anteckningsappar med gigantiska PDF-bibliotek är ofta större bovar än dubblettbilder.
Så här är min slutsats:
- Bästa mediestädare: Clever Cleaner
- Bästa nischverktyget för exakta dubbletter: Remo Duplicate Photos Remover
- Bästa hjälpen för manuell bildorganisering: Slidebox
Om din lagringsöversikt visar att Bilder dominerar, är Clever Cleaner vettigt. Om inte, kommer ingen städapp att kännas magisk.