Jag försöker återställa filer från en extern hårddisk som plötsligt slutade visas korrekt på min Mac. Den innehåller viktiga foton och arbetsdokument, och jag behöver programvara för dataåterställning på Mac som stöder externa hårddiskar utan att förvärra situationen. Söker råd om säkra och tillförlitliga återställningsalternativ.
Dataåterställning för Mac på macOS, vad jag skulle välja efter att ha testat en hel hög av dem
Jag har testat en massa återställningsappar för Mac under de senaste åren, och jag brukar fortfarande hänvisa de flesta till Disk Drill. Inte för att det vinner på allt. Det gör det inte. Jag hamnar där gång på gång eftersom det hanterar mellanskiktet bra. Bra återställningsgrad, låg friktion, färre konstiga fallgropar på nyare Mac-datorer.
Många återställningsverktyg för Mac hamnar i två dåliga kategorier. Den ena gruppen känns avskalad och missar filer som du förväntade dig att den skulle hitta. Den andra gruppen kastar dig in i en vägg av tekniska alternativ och loggar när du redan är stressad och försöker få tillbaka dina filer. Disk Drill ligger mellan de två, och för de flesta spelar det större roll än att skryta med funktioner.
Varför det fungerade bättre för mig på Mac
Det första som stack ut var hur inbyggt det kändes i macOS. Gränssnittet är inte rörigt. APFS-stödet kändes stabilt i mina tester. Det fungerade fint på Apple Silicon. Jag använde det med externa SSD:er, USB-enheter, SD-kort och till och med Time Machine-volymer utan särskilt mycket drama.
Det viktigaste för mig var dock korrupta APFS-volymer. Jag hade ett par fall där andra appar antingen hittade mindre eller gav mig röriga resultat. Disk Drill var bättre där. Ingen magi, fortfarande inga garantier med skadad lagring, men bättre.
Delarna jag fortsatte att återvända till
- Det fungerade bra med raderade filer och formaterade enheter.
- Förhandsgranskning av filer före återställning var tillräckligt pålitlig för att spara tid.
- Det innehåller verktyg för disksäkerhetskopiering och avbildning, vilket hjälper när en enhet är instabil.
- Foto- och videoåterställning är stabil, inklusive RAW-format från kameror.
- Det är enklare att använda än de flesta av de mer avancerade återställningsverktygen.
Andra återställningsverktyg för Mac som jag fortfarande skulle ha med i diskussionen
PhotoRec
Om din budget är noll är PhotoRec svår att ignorera. Det är gratis och mycket starkare än det fula gränssnittet antyder. Jag har sett det göra ett bra jobb på SD-kort och på filsystem som var i riktigt dåligt skick.
Nackdelen är irriterande. Du förlorar vanligtvis de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen. Så du får filerna, men att sortera dem i efterhand känns som ett städjobb från helvetet.
iBoysoft Data Recovery
Den här kändes lättillgänglig direkt. Bra val för någon som vill ha APFS-stöd utan att först behöva lära sig ett helt arbetsflöde. Vid vanliga fall av filförlust fungerade det bra för mig.
Mitt problem var prissättningen. Upplägget med prenumeration blir snabbt tröttsamt.
Data Rescue
Äldre verktyg, äldre känsla också. Ändå skulle jag inte avfärda det. Jag hade hyggliga resultat med externa enheter och enklare återställningsjobb där jag inte behövde något avancerat. Det är en av de där apparna som jag inte skulle sätta först, men som jag heller inte skulle kalla värdelös.
Delen som folk oftast gör fel
När filer försvinner, sluta använda enheten. Direkt.
Jag har sett fler återställningar förstöras av fortsatt användning av enheten än av själva programvaruvalet. På SSD:er blir detta värre eftersom TRIM kan radera bort borttagen data snabbt på nyare Mac-datorer. Om du fortsätter att skriva till samma disk minskar dina chanser. Snabbt.
Saker jag skulle göra innan jag skannar något
- Installera återställningsappen på en annan enhet om du har en.
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma.
- Om disken verkar instabil, klona den först innan du kör skanning efter skanning.
- Hoppa över slumpmässiga reparationsverktyg tills datan är säker.
Den sista punkten ställer till det för folk. De kör Första hjälpen, sedan något rensningsverktyg, sedan något verktyg för fixa min disk som de hittade i ett foruminlägg från 2018, och då har återställningsjobbet blivit sämre.
Mitt korta svar
Om någon vill ha ett förslag med låg risk och inte vill ha en föreläsning säger jag fortfarande Disk Drill.
Om du kan återställningsverktyg, eller om ditt fall är ovanligt, kanske någon av de andra passar bättre. PhotoRec för gratis återställning med råstyrka. iBoysoft för ett enklare APFS-vänligt alternativ. Data Rescue för mer gammaldags, raka jobb.
Men för de flesta Mac-användare är Disk Drill fortfarande det jag skulle börja med.
Jag skulle börja med Disk Drill för ett återställningsfall för en extern hårddisk på Mac som ditt. Det stöder USB-hårddiskar, SSD:er, SD-kort, APFS, HFS+, exFAT och NTFS-läsarbetsflöden på Mac. För foton och arbetsdokument är förhandsvisningen användbar eftersom du ser vad som går att återställa innan du betalar.
En liten punkt där jag skiljer mig från @mikeappsreviewer. Om enheten inte visas korrekt alls, spelar programvaran mindre roll än enhetens skick. Om Skivverktyg ser enheten men inte volymen, har återställningsprogram fortfarande en chans. Om macOS inte upptäcker den fysiska enheten, sluta hålla på med den och tänk på labbservice i första hand. Upprepade återanslutningar och omskanningar är hur folk gör det värre.
Min kortlista:
- Disk Drill, bästa förstavalet för de flesta Mac-användare.
- R-Studio, bättre om du vill ha djupare manuell kontroll.
- UFS Explorer, stark på skadade partitioner, mindre användarvänligt gränssnitt.
- PhotoRec, gratis, men filnamn och mappar kommer ofta tillbaka som en röra.
Bästa videoguide för Mac-programvara för dataåterställning, externa enheter, APFS, USB, SSD:
titta på denna guide till den bästa Mac-programvaran för återställning för externa enheter
En praktisk kontroll. Öppna Systeminformation, sedan USB eller Thunderbolt, och se om kabinettet visas där. Om ja, prova Disk Drill på enheten eller gör först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Om nej, skulle jag misstänka kabeln, kabinettet eller själva enheten. Den detaljen förändrar hela planen.
Jag skulle nog börja med Disk Drill för Mac återställning av extern hårddisk, men med en varning: om enheten klickar, får Finder att hänga sig eller kopplar från slumpmässigt, då är programvara typ den andra frågan. I så fall kan varje extra skanning göra saken värre.
Där jag delvis inte håller med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer är att gå direkt till fullständiga skanningar. Jag skulle först testa kabinettet och kabeln. Många döda externa hårddiskar är egentligen ett trasigt USB-bryggkort, inte själva disken. Om det är en extern hårddisk av desktop-typ kan det ibland ändra allt om man tar ut disken och ansluter den på ett annat sätt.
Om Macen åtminstone kan se något i Skivverktyg eller Systeminformation, då är Disk Drill ett stabilt förstaval eftersom det hanterar vanliga filsystem för Mac och externa enheter bra, och förhandsvisningen hjälper för foton och dokument. Om du vill ha något mer forensiskt och mindre användarvänligt är R-Studio också värt att titta på. Jag har varit med om att R-Studio hittat mappstrukturen bättre i vissa riktigt jobbiga exFAT-fall, även om gränssnittet känns som en skattedeklaration.
En sak till som folk ofta hoppar över: om disken håller på att gå sönder, återställ de viktigaste filerna först, inte alla 2 TB semesterfilmer från 2017. Prioritera det som inte går att ersätta.
Dessutom har den här Apple-tråden lite användbar kontext om alternativ för filåterställning:
bästa tipsen på Apple-forumet för att återställa filer från en extern hårddisk på Mac
Kort version:
- Disk Drill: bästa första försöket för de flesta Mac-användare
- R-Studio: starkare om du är bekväm med mer tekniska verktyg
- PhotoRec: gratis, röriga resultat
- Ingen upptäckt alls: kanske dags att stanna upp och överväga ett labb
Återställ inte filer tillbaka till samma disk. Det låter självklart, men folk gör det ändå.