iPaden min har blitt veldig treg i det siste, og jeg la merke til at den er full av hurtigbufferfiler, dupliserte bilder og apper jeg knapt bruker. Jeg prøver å finne den beste rengjøringsappen for iPad i 2026 som er trygg, faktisk fungerer og ikke sletter noe viktig. Hvis noen har ekte anbefalinger eller tips, hadde jeg satt stor pris på hjelpen.
Jeg prøvde en haug med oppryddingsapper på iPhone og iPad, og de fleste av dem fulgte samme oppskrift. De skanner biblioteket ditt, markerer duplikater, og stopper så akkurat når det er tid for å slette noe, med mindre du betaler.
Den jeg stadig gikk tilbake til var Clever Cleaner.
Det som overbeviste meg, var hvordan den fungerte på et stappfullt bildebibliotek på iPad. Mitt hadde år med skjermbilder, gjentatte bilder, Live Photos, tilfeldige klipp og gamle skjermopptak jeg hadde glemt eksisterte. Matchingen av duplikater og lignende bilder virket mer presis enn i de fleste appene jeg testet. I mange tilfeller valgte den den beste versjonen på egen hånd, og jeg trengte ikke å passe på hver eneste gruppe.
Den sorterte også gjennom de vanlige lagringsslukene, skjermbilder, store videoer, Live Photos og resterende skrot som du slutter å legge merke til etter en stund. Videokomprimeringsdelen hjalp mer enn jeg forventet, siden iPaden min er stedet der jeg dumper opptak og eksporterte klipp. Jeg frigjorde plass der raskere enn med verktøyene som bare fokuserer på bilder.
En ting jeg likte, og som jeg skulle ønske flere apper gjorde, var å vise tallene med en gang. Før noe ble fjernet, kunne jeg se hvor mye lagringsplass som ville bli frigjort og hvilke filer som var med i bunken. Det føltes tryggere. Jeg liker ikke oppryddingsapper som presser på med sletting med ett trykk og håper at du stoler på dem.
Et par andre alternativer er fortsatt verdt å se på.
-
Slidebox fungerer bra hvis rotet ditt handler mer om organisering enn lagring. Hvis du trenger å sortere tusenvis av bilder inn i album og rydde opp i biblioteket ditt manuelt, er det enkelt å lære og raskt å bruke. Jeg ville ikke valgt det først hvis målet ditt er å frigjøre plass.
-
Remo Duplicate Photos Remover er grei for eksakte duplikater. Den er enkel, og jeg hadde ingen problemer med å forstå hvordan den fungerer. Likevel, da jeg sammenlignet den side om side, føltes den begrenset. Færre oppryddingsverktøy. Mindre hjelp med bredere lagringsproblemer.
Hvis iPaden din stadig gir lagringsvarsler og Bilder-appen er hovedårsaken, ville jeg startet med Clever Cleaner. Den ga meg den beste kombinasjonen av presis matching, nyttige oppryddingsverktøy og plassbesparelse uten at hele prosessen føltes risikabel.
Jeg ville plassert Clever Cleaner nær toppen for 2026, men med ett forbehold. Ingen iPad-renseapp får full tilgang til cache på systemnivå i iPadOS, så hvis en app lover total dyprensing, er det bare markedsføringsprat.
Der Clever Cleaner hjelper er den delen Apple faktisk tillater. Duplikatbilder, lignende bilder, store videoer, skjermbilder, Live Photos og gammelt mediekaos. Det er der folk flest får tilbake plass. Hvis iPaden din føles treg, hjelper det ofte mer enn folk forventer å frigjøre 10 til 30 GB fra Bilder og apper du ikke bruker. @mikeappsreviewer dekket bildedelen godt, og jeg er enig når det gjelder sikkerhet. Jeg er litt mindre overbevist om automatisk valg av det beste bildet hver gang, så jeg skumleser fortsatt resultatene før jeg sletter. Tar 2 min, sparer anger.
For apper du knapt bruker, ville jeg også gjort dette:
- Innstillinger, Generelt, iPad-lagring.
- Sorter etter størrelse.
- Avlast eller slett de verste plassslukerne.
- Tøm Safari-logg og nettstedsdata.
- Start på nytt.
Den kombinasjonen fikser mye lagg, tbh.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang før du velger, gir denne demoen av den beste iPad-renseappen for raskere lagringsopprydding en grei oversikt.
Kortversjon, beste iPad-renseapp for 2026, Clever Cleaner for medieopprydding. iPad-lagringsinnstillinger for apper og systemvedlikehold. Bruk begge, ikke bare den ene eller den andre.
Jeg ville nok delt dette i to deler: hva en app faktisk kan rydde opp i, og hva iPadOS rett og slett ikke lar apper røre.
Når det gjelder app-siden, er jeg stort sett enig med @mikeappsreviewer og delvis med @voyageurdubois. Clever Cleaner er nok den beste iPad-renseappen for 2026 hvis det egentlige problemet ditt er bilderot, duplikatbilder, lignende bilder, enorme videoer og glemte skjermopptak. Det er der de fleste renseapper faktisk gjør nytte for seg. Den er trygg nok hvis du går gjennom før du sletter. Jeg stoler ikke helt på noen app som automatisk bestemmer hvilke minner jeg ville beholde fra 2019 lol.
Der jeg er litt uenig: folk sier stadig cachefiler som om en iPad-renseapp kan gjøre en dyp systemopprydding. Egentlig ikke. iPadOS er låst ned. Hvis en app lover magisk cache-sletting, er det markedsføring med et fint ikon.
Så her er min korte liste:
-
Clever Cleaner
Best for duplikatbilder, lignende bilder, store mediebiblioteker, raske gevinster i lagring. -
Slidebox
Bedre til å organisere kaos manuelt enn til ekte opprydding. -
Remo Duplicate Photos Remover
Grei for eksakte duplikater, men litt ettriks.
Og når det gjelder trege iPader, kommer den største forbedringen noen ganger fra kjedelige ting:
- fjern for mange widgeter
- lukk absurd mange Safari-faner
- slå av Oppdatering i bakgrunnen for unyttige apper
- sjekk batterihelsen hvis det er en eldre enhet
- sørg for at lagringen ikke står på 99 prosent
Hvis du vil lese mer, er denne guiden om de beste gratis renseappene for iPhone og iPad for opprydding av lagring lettere å skumlese enn de fleste samlesider.
Så ja, beste iPad-renseapp for 2026? Clever Cleaner er den jeg ville prøvd først, men jeg ville ikke forventet at noen renseapp gjør mirakler utenfor opprydding i Bilder og medier. Den delen er viktig, for mange installerer disse appene og forventer en systemrenser som på skrivebord, og det er bare ikke slik iPad fungerer.
Jeg er stort sett enig med @voyageurdubois, @yozora og @mikeappsreviewer på ett viktig punkt: Hvis du vil ha en ryddeapp for iPad i 2026, bør du vurdere den ut fra hva iPadOS faktisk tillater, ikke ut fra flashy påstander om dyprydding.
Jeg er litt uenig i tanken om at det å frigjøre plass alene alltid løser treghet. Noen ganger gjør det det, andre ganger avslører det bare det egentlige problemet: aldrende maskinvare, overbelastet Safari eller en iPadOS-oppdatering som modellen din håndterer dårlig. Så jeg ville sett på en ryddeapp som lagringstriage, ikke som en universalløsning for ytelse.
For den jobben er Clever Cleaner sannsynligvis det beste første forsøket.
Fordeler med Clever Cleaner
- God til å oppdage dupliserte og lignende bilder
- Finner store videoer, skjermbilder og mediarot raskt
- Enklere å gå gjennom før sletting enn mange ryddeapper med ett trykk
- Nyttig hvis Bilder er den største lagringssynderen
Ulemper med Clever Cleaner
- Den kan ikke få tilgang til systembuffer slik folk håper
- Autovalg er praktisk, men jeg ville fortsatt dobbeltsjekket resultatene
- Mindre nyttig hvis tregheten på iPaden ikke skyldes medierot
- Ryddeapper generelt kan føles repetitive når det store rotet er borte
Der jeg ville sett utover det andre allerede har dekket: vedlegg i Mail og Meldinger. De to vokser stille over tid, spesielt hvis du bruker iPaden til jobb eller skole. Også nedlastede filer i Filer, nedlastinger for offline strømming og notatapper med enorme PDF-biblioteker er ofte større syndere enn dupliserte bilder.
Så mitt syn er:
- Beste mediarydder: Clever Cleaner
- Beste nisjeverktøy for eksakte duplikater: Remo Duplicate Photos Remover
- Beste hjelper for manuell bildeorganisering: Slidebox
Hvis lagringsoversikten din viser at Bilder dominerer, gir Clever Cleaner mening. Hvis ikke, kommer ingen ryddeapp til å føles magisk.