Kan noen anbefale Mac-programvare for datagjenoppretting for eksterne harddisker?

Jeg prøver å gjenopprette filer fra en ekstern harddisk som plutselig sluttet å vises riktig på Mac-en min. Den inneholder viktige bilder og arbeidsdokumenter, og jeg trenger programvare for datagjenoppretting for Mac som støtter eksterne harddisker uten å gjøre ting verre. Ser etter råd om sikre og pålitelige gjenopprettingsalternativer.

Datagjenoppretting på Mac på macOS, hva jeg ville valgt etter å ha prøvd en haug av dem

Jeg har testet en rekke gjenopprettingsapper for Mac de siste årene, og jeg ender fortsatt opp med å peke de fleste mot Disk Drill. Ikke fordi den er best på alt. Det er den ikke. Jeg havner der stadig fordi den håndterer mellomnivået godt. Gode gjenopprettingsrater, lite friksjon, færre rare fallgruver på nyere Macer.

Mange gjenopprettingsverktøy for Mac havner i to dårlige kategorier. Den ene gruppen føles for nedstrippet og overser filer du forventet at den skulle finne. Den andre gruppen kaster deg inn i en vegg av tekniske alternativer og logger når du allerede er stresset og prøver å få tingene dine tilbake. Disk Drill ligger mellom disse to, og for de fleste betyr det mer enn skryt om funksjoner.

Hvorfor det fungerte bedre for meg på Mac

Det som skilte seg ut først, var hvor naturlig det føltes på macOS. Grensesnittet er ikke rotete. APFS-støtten virket solid i testene mine. Det fungerte fint på Apple Silicon. Jeg brukte det med eksterne SSD-er, USB-stasjoner, SD-kort og til og med Time Machine-volumer uten særlig drama.

Det viktigste for meg var likevel korrupte APFS-volumer. Jeg hadde et par tilfeller der andre apper enten fant mindre eller ga meg rotete resultater. Disk Drill gjorde det bedre der. Ikke magi, fortsatt ingen garantier med skadet lagring, men bedre.

Delene jeg stadig kom tilbake til

1. Det fungerte bra med slettede filer og formaterte stasjoner.
  2. Forhåndsvisning av filer før gjenoppretting var pålitelig nok til å spare tid.
  3. Det inkluderer verktøy for disksikkerhetskopi og diskavbildning, noe som hjelper når en stasjon er ustabil.
  4. Gjenoppretting av bilder og video er solid, inkludert RAW-formater fra kameraer.
  5. Det er enklere å bruke enn de fleste av de mer seriøse gjenopprettingsverktøyene.

Andre gjenopprettingsverktøy for Mac jeg fortsatt ville tatt med i vurderingen

PhotoRec

Hvis budsjettet ditt er null, er PhotoRec vanskelig å overse. Det er gratis og mye kraftigere enn det stygge grensesnittet antyder. Jeg har sett det gjøre solid arbeid på SD-kort og på filsystemer som var i dårlig stand.

Ulempen er irriterende. Du mister vanligvis de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen. Så du får filene, men å sortere dem etterpå føles som oppryddingsjobb fra helvete.

iBoysoft Data Recovery

Denne føltes lett tilgjengelig med en gang. Passer godt for noen som vil ha APFS-støtte uten å måtte lære en hel arbeidsflyt først. I vanlige tilfeller av filtap fungerte den greit for meg.

Problemet mitt var prisingen. Oppsettet med abonnement blir fort gammelt.

Data Rescue

Eldre verktøy, og det føles eldre også. Likevel ville jeg ikke avskrevet det. Jeg hadde greie resultater med eksterne stasjoner og enklere gjenopprettingsjobber der jeg ikke trengte noe avansert. Det er en av de appene jeg ikke ville satt først, men som jeg heller ikke ville kalt ubrukelig.

Delen folk oftest gjør feil

Når filer forsvinner, slutt å bruke stasjonen. Med en gang.

Jeg har sett flere gjenopprettinger bli ødelagt av fortsatt bruk av stasjonen enn av selve programvarevalget. På SSD-er blir dette verre fordi TRIM kan slette slettede data raskt på nyere Macer. Hvis du fortsetter å skrive til den samme disken, synker sjansene dine. Raskt.

Ting jeg ville gjort før jeg skanner noe

1. Installer gjenopprettingsappen på en annen stasjon hvis du har en.
  2. Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon, aldri tilbake på den samme.
  3. Hvis disken virker ustabil, klon den først før du kjører skanning etter skanning.
  4. Hopp over tilfeldige reparasjonsverktøy til etter at dataene er trygge.

Det siste der tar folk. De kjører First Aid, så et eller annet renseverktøy, så et “fiks stasjonen min”-verktøy de fant i et foruminnlegg fra 2018, og innen da er gjenopprettingsjobben blitt verre.

Mitt korte svar

Hvis noen vil ha ett forslag med lav risiko og ikke vil ha en forelesning, sier jeg fortsatt Disk Drill.

Hvis du kan finne rundt i gjenopprettingsverktøy, eller saken din er spesiell, kan en av de andre passe bedre. PhotoRec for gratis gjenoppretting med rå kraft. iBoysoft for et enklere APFS-vennlig alternativ. Data Rescue for mer gammeldagse, rett fram-jobber.

Men for de fleste Mac-brukere er Disk Drill fortsatt den jeg ville startet med.

Jeg ville startet med Disk Drill for et tilfelle som ditt med gjenoppretting fra en ekstern harddisk på Mac. Det støtter USB-harddisker, SSD-er, SD-kort, APFS, HFS+, exFAT og NTFS-lesearbeidsflyter på Mac. For bilder og arbeidsdokumenter er forhåndsvisningen nyttig fordi du kan se hva som kan gjenopprettes før du betaler.

Et lite punkt der jeg er uenig med @mikeappsreviewer. Hvis disken ikke vises riktig i det hele tatt, betyr programvare mindre enn diskens tilstand. Hvis Diskverktøy ser enheten, men ikke volumet, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en sjanse. Hvis macOS ikke oppdager den fysiske disken, slutt å fikle med den og tenk laboratorietjeneste først. Gjentatte tilkoblinger og nye skanninger er hvordan folk gjør det verre.

Min korte liste:

1. Disk Drill, beste førstevalg for de fleste Mac-brukere.
  2. R-Studio, bedre hvis du vil ha dypere manuell kontroll.
  3. UFS Explorer, sterk på skadede partisjoner, mindre brukervennlig grensesnitt.
  4. PhotoRec, gratis, men filnavn og mapper kommer ofte tilbake som et rot.

Beste videoguide til Mac-programvare for datagjenoppretting, eksterne disker, APFS, USB, SSD:
se denne guiden til den beste Mac-programvaren for gjenoppretting for eksterne disker

Én praktisk sjekk. Åpne Systeminformasjon, deretter USB eller Thunderbolt, og se om kabinettet vises der. Hvis ja, prøv Disk Drill på disken eller lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først. Hvis nei, ville jeg mistenkt kabelen, kabinettet eller selve disken. Den detaljen endrer hele planen.

Jeg ville nok startet med Disk Drill for Mac-gjenoppretting av ekstern disk, men med ett forbehold: hvis disken klikker, får Finder til å henge, eller kobler fra tilfeldig, er programvare på en måte det andre spørsmålet. I så fall kan hver ekstra skanning gjøre ting verre.

Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, er når det gjelder å gå rett på fullskanninger. Jeg ville først testet kabinettet og kabelen. Mange døde eksterne disker er faktisk et defekt USB-bro-kort, ikke selve disken. Hvis det er en ekstern disk i desktop-stil, kan det noen ganger endre alt å ta ut disken og koble den til på en annen måte.

Hvis Mac-en i det minste kan se noe i Diskverktøy eller Systeminformasjon, så ja, Disk Drill er et solid førstevalg fordi det håndterer vanlige Mac- og eksterne diskfilsystemer godt, og forhåndsvisningen hjelper for bilder/dokumenter. Hvis du vil ha noe mer forensisk og mindre brukervennlig, er R-Studio også verdt å se på. Jeg har opplevd at R-Studio finner mappestruktur bedre i enkelte stygge exFAT-tilfeller, selv om grensesnittet føles som et skattemelding-skjema.

Én ting til folk hopper over: hvis disken er i ferd med å feile, gjenopprett de viktigste filene først, ikke alle 2 TB med ferievideoer fra 2017. Prioriter det som ikke kan erstattes.

Denne Apple-tråden har også nyttig kontekst om alternativer for filgjenoppretting:
beste tips fra Apple-forumet for å gjenopprette filer fra en ekstern disk på Mac

Kortversjon:

• Disk Drill: beste første forsøk for de fleste Mac-brukere
  • R-Studio: sterkere hvis du er komfortabel med tekniske verktøy
  • PhotoRec: gratis, rotete resultater
  • Ingen deteksjon i det hele tatt: kanskje stopp og vurder et laboratorium

Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme disken. Høres åpenbart ut, men folk gjør det likevel.