Meer iPhone-opslag nodig om te updaten zonder alles te verwijderen?

Mijn iPhone wil de nieuwste iOS-update niet installeren omdat er niet genoeg opslagruimte is, en ik probeer te voorkomen dat ik foto’s, apps of belangrijke bestanden moet wissen. Ik heb al wat ruimte vrijgemaakt, maar er staat nog steeds dat ik meer opslag nodig heb. Wat is de veiligste manier om genoeg iPhone-opslag vrij te maken voor een iOS-update zonder alles te verliezen?

Ik ben dit meer dan eens tegengekomen. iPhone zegt dat er vrije ruimte is, maar vervolgens mislukt de update toch met de waarschuwing over opslag. Het voelt kapot, maar daar is een reden voor.

De updategrootte die in Instellingen wordt getoond, is maar een deel van het verhaal. Als iOS zegt dat de download 2GB is, heeft je telefoon meestal veel meer ruimte nodig dan 2GB. Het moet het pakket downloaden, uitpakken en tijdens de installatie bestanden verplaatsen. Wat ik heb gezien, is dat grote versiesprongen snel ruimte opslokken. Als je overstapt naar iets groots zoals iOS 26, zou ik proberen eerst 20GB tot 30GB vrij te maken, anders moet je dit uiteindelijk twee keer doen.

Voordat je willekeurige dingen verwijdert, controleer waar je opslagruimte naartoe is gegaan:

1. Open Instellingen.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Tik op iPhone-opslag.
  4. Wacht tot de grafiek en applijst volledig zijn geladen.
  5. Kijk naar de vrije ruimte en zie vervolgens welke apps of categorieën die opslokken.

Wat voor mij werkte, was eerst het grootste afval aanpakken, in plaats van aan de randen te knabbelen.

Begin met de dingen die snel ruimte vrijmaken

Als je Fotobibliotheek een rommeltje is, bespaar je tijd met een opschoonapp. Ik heb het handmatig een keer gedaan. Nooit meer. Jarenlang door dubbele foto's en enorme video's scrollen is een hele klus. Ik had meer succes met Clever Cleaner omdat die eerst de grote bestanden aanpakt zonder veel gedoe.

Het nuttigste onderdeel voor mij was de sectie Heavies. Die sorteert video's op grootte, en dat is belangrijk omdat één oude 4K-clip van een concert of vakantie al in z'n eentje gigabytes kan opslokken. Er is ook een sectie Similars voor die fotoburst waarbij je 11 foto's van dezelfde hond, bon of parkeerbord maakte en ze allemaal zonder reden hebt bewaard.

1. Open de opschoonapp.
  2. Ga naar Heavies en verwijder de grootste video's die je niet nodig hebt.
  3. Controleer daarna Similars en verwijder dubbele of bijna dubbele foto's.
  4. Open Foto's.
  5. Ga naar Recent verwijderd.
  6. Verwijder daar alles zodat de ruimte meteen terugkomt.

Kleine valkuil hier. Als je Recent verwijderd overslaat, houdt de iPhone die bestanden 30 dagen vast. Dat vergat ik een keer en ik dacht dat de app niets had gedaan. Nee dus, mijn fout.

Verwijder opgeblazen apps, niet de kleine

Hier vond ik veel verborgen verspilling. Sommige apps zien er normaal uit op het beginscherm, maar in de opslag zijn ze enorm gegroeid door gecachte video's, offline bestanden en oude gegevens. Sociale apps zijn hier berucht om. Streamingapps ook. Sommige games zijn belachelijk.

Ga naar iPhone-opslag en zoek naar apps met enorme aantallen bij “Documenten en gegevens”. Als je een app nauwelijks opent, verwijder die dan. Je kunt hem later opnieuw installeren als dat nodig is. Verwijderen wist de rommel samen met de app, en dat is vaak juist de bedoeling.

1. Open Instellingen.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Tik op iPhone-opslag.
  4. Scroll door de apps op grootte.
  5. Open er een die je zelden gebruikt.
  6. Tik op Verwijder app.
  7. Herhaal dit met de andere opslagvreters.

Controleer de plekken die mensen vergeten

De Bestanden-app is zo’n plek die ik heel lang heb genegeerd. Slecht idee. Bij mij stonden er oude pdf’s, downloads, ZIP-bestanden, willekeurige werkdocumenten en installatie-rommel die daar niets stonden te doen.

1. Open Bestanden.
  2. Tik op Blader.
  3. Open Op mijn iPhone.
  4. Controleer Downloads.
  5. Verwijder alles wat je niet meer nodig hebt.

Open daarna de opslag van Berichten. Deze verrast mensen vaak. Oude groepschats bewaren videoclips, GIFs, spraakberichten en enorme bijlagen voor altijd. Ik vond daar rommel van jaren geleden, dingen die ik sinds 2021 niet meer had gezien lol.

1. Open Instellingen.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Tik op iPhone-opslag.
  4. Tik op Berichten.
  5. Bekijk documenten en bijlagen.
  6. Verwijder grote video’s, foto’s, GIFs en andere bestanden die je niet meer wilt.
  7. Controleer ook Recent verwijderd in Berichten, want verwijderde bijlagen kunnen nog steeds ruimte innemen totdat je ze volledig wist.

Safari-gegevens zijn kleiner, maar ze maken nog steeds verschil als je net genoeg ruimte probeert vrij te maken om een update af te ronden.

1. Open Instellingen.
  2. Ga naar Apps.
  3. Tik op Safari.
  4. Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
  5. Bevestig dit.

Als de telefoon nog steeds weigert, gebruik dan een computer

Dit is de oplossing die ik graag eerder had willen proberen. Updaten op de telefoon zelf vereist extra lokale opslag omdat de telefoon het volledige download- en uitpakproces afhandelt. Updaten via een Mac of pc verplaatst meer van het werk van de telefoon af.

Gebruik op een Mac Finder. Gebruik op Windows iTunes. Sluit de telefoon aan, controleer daar op updates en installeer vanaf de computer. In mijn ervaring werkt dit wanneer updaten via de lucht steeds opslagfouten geeft.

1. Verbind de iPhone met je Mac of Windows-pc.
  2. Open Finder op Mac of iTunes op Windows.
  3. Selecteer je iPhone.
  4. Klik op Zoek naar update.
  5. Volg de aanwijzingen om deze te installeren.

Laatste redmiddel

Als niets hiervan je over de streep trekt, maak dan een back-up van de telefoon naar iCloud, wis hem, installeer de update op het schone apparaat en zet daarna de back-up terug. Het is vervelend. Het kost tijd. Toch is dit, als de opslag onherstelbaar vol zit, de enige methode die ik elke keer heb zien werken.

Probeer eerst één ding. Verwijder het gedownloade iOS-updatebestand zelf.

Veel mensen missen dit. Je telefoon downloadt de update, die mislukt, en bewaart daarna het pakket. Je verliest een paar GB en komt vast te zitten in een lus.

Stappen:

1. Instellingen
  2. Algemeen
  3. iPhone-opslag
  4. Zoek de iOS-update in de lijst
  5. Tik erop
  6. Verwijder update

Start daarna de iPhone opnieuw op en probeer het nog eens.

Ik ben het gedeeltelijk oneens met @mikeappsreviewer dat je elke keer 20GB tot 30GB nodig hebt. Voor grote jaarlijkse updates helpt meer vrije ruimte natuurlijk. Maar ik heb er genoeg zien installeren met minder, zodra het verouderde updatebestand en tijdelijke rommel waren opgeruimd.

Andere dingen die het controleren waard zijn, zonder je hele leven te verwijderen:

• Schakel de energiebesparingsmodus uit voordat je update
  • Sluit aan op stroom en wifi
  • Verwijder eerst gedownloade muziek of offline bestanden van Netflix/Spotify
  • Apps offloaden, niet verwijderen. Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Ongebruikte apps verwijderen
  • Als Foto’s het probleem is, schakel iCloud-foto’s in met Optimaliseer iPhone-opslag

Als je foto’s sneller wilt opschonen, is Clever Cleaner prima om grote video’s en duplicaten te vinden. Sneller dan het handmatig te doen, eerlijk gezegd.

Bekijk dit ook als je een degelijke review wilt van alle functies van Clever Cleaner, tools voor het opschonen van foto’s, een duplicaatzoeker en tips voor het verwijderen van grote bestanden:
bekijk hoe Clever Cleaner helpt om iPhone-opslag vrij te maken

Nog één ding. Nadat je dingen uit Foto’s of Bestanden hebt verwijderd, maak je Recent verwijderd leeg. Als je dat overslaat, komt de ruimte niet meteen terug. Apple maakt dit veel irritanter dan nodig is.

Eén ding dat ik zou toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @suenodelbosque echt op ingingen: controleer het gedrag van Systeemgegevens en logbestanden. Soms zijn het helemaal niet je foto’s of apps, maar hamstert iOS tijdelijke rommel en geeft het de bruikbare opslagruimte verkeerd weer. Superirritant, heel Apple.

Wat mij ooit hielp was dit:

• Herstart de iPhone
  • Laat hem een tijdje aan de oplader + wifi
  • Controleer iPhone-opslag opnieuw na 15 tot 30 minuten

Ik weet dat dat nep klinkt, maar iOS herberekent soms de opslag na een herstart en wist tijdelijke caches op de achtergrond. Ik kreeg een paar GB terug door eigenlijk niets te doen. Voelde stom, maar het werkte.

Als je ook veel streaming-apps gebruikt, verwijder dan niet alleen de app. Open de app eerst en verwijder de gedownloade inhoud daarin. Netflix, Disney+, Spotify, YouTube, podcast-apps, audiobook-apps… die offline bestanden kunnen enorm zijn en worden niet altijd op een duidelijke manier weergegeven.

Nog een truc: als Mail enorm veel ruimte inneemt, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe. Mail bewaart bijlagen eeuwigggg in de cache. Hetzelfde geldt voor dictafoons als je die veel gebruikt.

Ik ben het niet helemaal eens met het idee van “maak gewoon 20GB tot 30GB vrij”. Klinkt leuk in theorie, maar niet iedereen heeft zoveel rommel om te verplaatsen. In de praktijk is soms 5GB tot 10GB plus een update via de computer al genoeg.

Als je handmatig foto’s zoeken wilt vermijden, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard voor grote video’s en duplicaten, maar ik zou het zien als een gerichte opschoontool, niet als de volledige oplossing.

Ook staat hier wat nuttige meer tips om iPhone-opslag op te schonen voor snellere updates.

Als de update nog steeds niet wil installeren, zou ik stoppen met vechten tegen OTA en het via Finder of iTunes doen. Op een gegeven moment is de telefoon gewoon koppig lol.