Min eksterne harddisk var tidligere NTFS, men nå viser Windows den som RAW, og jeg får ikke åpnet den. Den inneholder viktige bilder og arbeidsfiler, og jeg er bekymret for at formatering vil slette alt. Jeg trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting fortsatt er mulig, og hvilke steg jeg bør ta først uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg ville latt RAW til NTFS-konverteringen være i fred foreløpig. Jeg gjorde denne feilen én gang, satte i gang reparasjon for tidlig, og det kostet meg filer jeg fortsatt ville ha. Når Windows ber deg formatere, betyr det vanligvis at det har sluttet å lese filsystemet. Det betyr ikke at dataene dine er borte. Mange ganger finnes partisjonen fortsatt, og NTFS er bare skadet nok til at Windows gir opp.
Rekkefølgen jeg ville fulgt er enkel. Gjenopprett først. Reparer disken etterpå.
Hvis disken fortsatt viser riktig total størrelse, ville jeg tatt det som et ganske godt tegn og skannet den før jeg rørte noe annet. Disk Drill er et enkelt sted å starte. Jeg brukte det en gang på en RAW ekstern disk fordi det oppdaget partisjonen av seg selv og samlet flere gjenopprettingsmetoder i én gjennomgang. Velg RAW-disken, kjør skanningen, vent til den er ferdig, og gå deretter gjennom det den finner. Du får forhåndsvisninger for bilder, dokumenter, videoer og andre filtyper, noe som hjalp meg raskt å finne ut om resultatene var ubrukelige eller brukbare. Hvis du gjenoppretter filer, legg dem på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til den skadede.
Hvis Disk Drill ikke finner nok, ville jeg sammenlignet det med UFS Explorer. Det finner noen ganger mappestruktur eller filer andre verktøy hopper over. DiskGenius er en annen jeg ville hatt med, mest fordi det kombinerer filgjenoppretting med verktøy for partisjonsgjenoppretting. Ulike skannere ser ulike ting. Jeg har sett én hente filnavn mens en annen bare fikk tak i rå filbiter. Så ja, det er verdt tiden å sammenligne resultater før du gjør endringer på disken.
Når de viktige filene dine er trygt lagret et annet sted, kan du håndtere selve RAW-partisjonen. Hva du gjør videre avhenger av hvorfor den ble RAW i utgangspunktet.
Formater den til NTFS hvis det eneste målet ditt er å bruke disken på nytt.
Gjenopprett partisjonen hvis partisjonstabellen ble skadet og de underliggende dataene fortsatt ser ut til å være der.
Kjør CHKDSK etter gjenoppretting, ikke før, hvis dette ser ut som lett NTFS-korrupsjon. CHKDSK er for reparasjon. Jeg ville ikke behandlet det som et gjenopprettingsverktøy.
Bytt ut disken hvis du ser SMART-varsler, dårlige sektorer, klikkelyder, treg lesing eller gjentatte I/O-feil. På det punktet slutter jeg å stole på maskinvaren.
Det viktigste jeg ikke ville gjort, er å stable en haug med reparasjonsforsøk før jeg henter ut data. Hver skriving, gjenoppbygging eller filsystemreparasjon endrer diskens tilstand. Noen ganger litt, noen ganger nok til å ødelegge sjansene for gjenoppretting. Få ut filene dine først. Deretter kan du reparere den, gjenopprette partisjonen, eller slette og formatere den.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig. RAW betyr ikke tom. Det betyr at Windows har mistet filsystemkartet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke formater først. Jeg ville også unngått autoreparasjonsverktøy i starten. Min eneste lille uenighet er at jeg ville sjekket diskens helse før en lang skanning. Hvis disken er i ferd med å feile, kan en full skanning belaste den mer og gjøre ting verre.
Dette ville jeg gjort:
- Prøv en annen USB-port, kabel og PC.
- Sjekk SMART med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel.
- Hvis SMART ser dårlig ut, klon disken først med noe som HDDSuperClone eller ddrescue.
- Hvis SMART ser bra ut, kjør gjenopprettingsprogramvare på RAW-disken.
Disk Drill er et solid førstevalg for gjenoppretting av RAW ekstern HDD fordi det håndterer tapte partisjoner, skadet NTFS og filsøk i ett grensesnitt. Lagre gjenopprettede filer kun til en annen disk. Aldri tilbake til samme HDD.
Hvis bildene dine er viktigst, test forhåndsvisninger før du kjøper noe. Hvis forhåndsvisninger mislykkes, kan resultatene være svake. Hvis disken lager klikkelyder, setter seg fast på 0 byte eller kobler fra, slutt å bruke den. Det peker på maskinvareproblemer, ikke et enkelt NTFS-problem.
Etter gjenoppretting, slett den og formater NTFS på nytt. Hvis RAW-problemet kommer tilbake, kast disken. Ingen grunn til å stole på en ustabil disk med arbeidsfiler.
For folk som sammenligner verktøy, er denne oversikten over beste datagjenopprettingsprogramvare for 2026 også verdt en titt.
RAW betyr ikke automatisk at filene dine er borte. Det betyr vanligvis at Windows ikke lenger kan lese NTFS-metadataene, eller at partisjonsoppføringen har blitt ødelagt. Så ja, gjenoppretting er ofte fortsatt mulig.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste, men jeg er litt mindre ivrig etter å kjøre noen tung skanning med en gang hvis disken oppfører seg merkelig. Hvis den er treg, kobler fra, summer eller gir feilen parameteren er feil, slutt å rote med den. En syk HDD kan gjøre et gjenopprettbart problem til et dødt et veldig raskt.
Et par ting folk glemmer:
- Sjekk Diskbehandling. Hvis partisjonen vises som RAW men riktig kapasitet er der, er det bedre enn ikke allokert.
- Sjekk Hendelsesliste for diskfeil. Hvis du ser mange meldinger om dårlige blokker / kontroller / tilbakestilling, kan dette være maskinvare, ikke bare NTFS-korrupsjon.
- Hvis dataene er veldig viktige, lag først et sektor-for-sektor-avbildning, og jobb deretter fra avbildningen, ikke den originale disken.
Hvis disken er stabil nok, er Disk Drill et rimelig første forsøk fordi det kan oppdage tapte NTFS-strukturer og også falle tilbake på filgjenkjenning. Jeg ville også fulgt med på om det gjenoppretter originale mapper eller bare dumper filer etter type. Det forteller deg mye om hvor skadet filsystemet egentlig er.
En ting til: ikke konverter RAW til NTFS og forvent en magisk, ikke-destruktiv omkobling. I praksis betyr det vanligvis reparasjon, gjenoppbygging eller formatering. Og ja, formatering kan absolutt komplisere gjenoppretting.
For mer lesing er denne tråden om å gjenopprette filer fra en RAW-disk før du endrer den tilbake til NTFS verdt en titt.
Kortversjonen: gjenopprett eller lag en avbildning først, reparer senere. Hvis disken oppfører seg ustabilt, behandle den som maskinvare som er i ferd med å svikte, ikke bare som en Windows-feil.