Min externa hårddisk var tidigare NTFS, men nu visar Windows den som RAW och jag kan inte öppna den. Den innehåller viktiga foton och arbetsfiler, och jag är orolig att formatering kommer att radera allt. Jag behöver hjälp med att ta reda på om dataåterställning fortfarande är möjlig och vilka steg jag bör ta först utan att göra saken värre.
Jag skulle låta RAW till NTFS-konverteringen vara ifred tills vidare. Jag gjorde det misstaget en gång, körde reparationsgrejer för tidigt, och det kostade mig filer som jag fortfarande ville ha kvar. När Windows säger åt dig att formatera betyder det vanligtvis att det har slutat läsa filsystemet. Det betyder inte att dina data är borta. Ofta finns partitionen fortfarande kvar och NTFS är bara skadat nog för att Windows ska ge upp.
Ordningen jag skulle följa är enkel. Återställ först. Fixa enheten efteråt.
Om enheten fortfarande visar rätt total storlek skulle jag se det som ett ganska bra tecken och skanna den innan jag rör något annat. Disk Drill är den enkla startpunkten. Jag använde det en gång på en RAW extern enhet eftersom det upptäckte partitionen på egen hand och samlade flera återställningsmetoder i en enda körning. Välj RAW-disken, kör skanningen, vänta tills den är klar och gå sedan igenom det den hittar. Du får förhandsvisningar för foton, dokument, videor och andra filtyper, vilket hjälpte mig att snabbt avgöra om resultaten var skräp eller användbara. Om du återställer filer, lägg dem på en annan disk. Skriv inte tillbaka dem till den skadade.
Om Disk Drill inte räcker till skulle jag jämföra det med UFS Explorer. Det hittar ibland mappstruktur eller filer som andra verktyg missar. DiskGenius är ett annat som jag skulle ha med i verktygslådan, mest eftersom det blandar filåterställning med verktyg för partitionsåterställning. Olika skannrar ser olika saker. Jag har sett ett verktyg plocka fram filnamn medan ett annat bara fick fram råa filfragment. Så ja, att jämföra resultaten innan du ändrar något på enheten är värt tiden.
När dina viktiga filer är säkra någon annanstans kan du ta itu med själva RAW-partitionen. Vad du gör härnäst beror på varför den blev RAW från början.
Formatera den till NTFS om ditt enda mål är att återanvända enheten.
Återställ partitionen om partitionstabellen blev skadad och den underliggande datan fortfarande verkar finnas kvar.
Kör CHKDSK efter återställning, inte före, om det här ser ut som lätt NTFS-korruption. CHKDSK är till för reparation. Jag skulle inte behandla det som ett återställningsverktyg.
Byt ut enheten om du ser SMART-varningar, dåliga sektorer, klickljud, långsamma läsningar eller upprepade I/O-fel. Vid den punkten slutar jag lita på hårdvaran.
Det stora jag inte skulle göra är att stapla en massa reparationsförsök innan du har fått ut datan. Varje skrivning, ombyggnad eller filsystemsfix ändrar diskens tillstånd. Ibland lite, ibland tillräckligt mycket för att förstöra chanserna till återställning. Få ut dina filer först. Sedan kan du reparera den, återställa partitionen eller rensa och formatera den.
Ja, återställning är fortfarande möjlig. RAW betyder inte tom. Det betyder att Windows förlorade filsystemskartan.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig punkt, formatera inte först. Jag skulle också undvika verktyg för automatisk reparation i början. Min enda lilla invändning är att jag skulle kontrollera enhetens hälsa innan en lång skanning. Om disken håller på att gå sönder kan en fullständig skanning belasta den mer och göra saken värre.
Det jag skulle göra:
- Prova en annan USB-port, kabel och dator.
- Kontrollera SMART med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel.
- Om SMART ser dåligt ut, klona disken först med något som HDDSuperClone eller ddrescue.
- Om SMART ser bra ut, kör återställningsprogram på RAW-enheten.
Disk Drill är ett bra förstaval för återställning av RAW extern HDD eftersom det hanterar förlorade partitioner, skadad NTFS och filåterställning i ett och samma gränssnitt. Spara återställda filer endast till en annan enhet. Aldrig tillbaka till samma HDD.
Om dina foton är viktigast, testa förhandsvisningar innan du köper något. Om förhandsvisningar misslyckas kan resultaten vara svaga. Om disken klickar, fastnar på 0 byte eller kopplar från, sluta använda den. Det tyder på hårdvaruproblem, inte ett enkelt NTFS-problem.
Efter återställning, rensa den och formatera till NTFS igen. Om RAW-problemet kommer tillbaka, kasta disken. Ingen anledning att lita på en opålitlig disk med arbetsfiler.
För personer som jämför verktyg är denna sammanställning om bästa programvaran för dataåterställning för 2026 också värd en titt.
RAW betyder inte automatiskt att dina filer är borta. Det betyder vanligtvis att Windows inte längre kan läsa NTFS-metadata, eller att partitionsposten har blivit korrupt. Så ja, återställning är ofta fortfarande möjlig.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @viajeroceleste, men jag är lite mindre sugen på att köra någon tung skanning direkt om enhetens beteende är konstigt. Om den är långsam, kopplar från offline, surrar eller visar fel som parametern är felaktig, sluta peta på den. En sjuk HDD kan väldigt snabbt förvandla en återställningsbar röra till en helt död disk.
Ett par saker folk glömmer:
- Kontrollera Diskhantering. Om partitionen visas som RAW men rätt kapacitet finns där, är det bättre än oallokerad.
- Kontrollera Händelsevisaren efter diskfel. Om du ser många meddelanden om dåliga block / styrenhet / återställning kan detta vara hårdvara, inte bara NTFS-korruption.
- Om datan är superviktig, skapa först en sektor-för-sektor-avbildning och arbeta sedan från avbildningen, inte från originaldisken.
Om disken är tillräckligt stabil är Disk Drill ett rimligt första försök eftersom det kan upptäcka förlorade NTFS-strukturer och även falla tillbaka på filsignatursökning. Jag skulle också titta på om det återskapar ursprungliga mappar eller bara dumpar filer efter typ. Det säger mycket om hur skadat filsystemet faktiskt är.
En sak till: försök inte konvertera RAW till NTFS och förvänta dig någon magisk, icke-destruktiv växling. I verkligheten innebär det vanligtvis reparation, ombyggnad eller formatering. Och ja, formatering kan absolut komplicera återställningen.
För vidare läsning är den här tråden om att återställa filer från en RAW-disk innan man ändrar den tillbaka till NTFS värd en titt.
Kort version: återställ eller avbilda först, reparera senare. Om disken beter sig instabilt, behandla den som felande hårdvara, inte bara som ett Windows-fel.