Nikon-kamera raderade mina foton, kan jag återställa dem från SD-kortet?

Min Nikon-kamera raderade en omgång bilder från mitt SD-kort, och jag försöker ta reda på om de fortfarande kan återställas. Det här var viktiga bilder, och jag har inte tagit några nya bilder eftersom jag inte vill skriva över datan. Jag behöver hjälp med säkra steg för fotoåterställning från Nikon SD-kort och vilken programvara eller vilka metoder som faktiskt fungerar.

Jag råkade ut för det här en gång med ett Nikon-kort, och jag skulle inte ge upp hoppet om bilderna än. Raderade bilder går ofta att få tillbaka, även efter en snabbformatering. Det som spelade roll i mitt fall var inte hur filerna försvann. Det som spelade roll var om ny data redan hade skrivits över dem.

Första steget, sluta använda SD-kortet. Direkt nu. Ta inga fler bilder, spela inte in video, formatera det inte igen. Varje ny fil försämrar dina chanser eftersom RAW- och JPEG-data ersätts bit för bit.

Om du gjorde en snabbformatering av misstag fungerar återställning fortfarande ganska ofta. En fullständig formatering är tuffare. En säker radering är värre. Det är i de fallen jag slutar känna mig optimistisk.

Om det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har använt Disk Drill för detta. Det hittade Nikon-format som NEF och NRW, plus vanliga JPEG-filer, och jag behövde inte slåss med gränssnittet i en timme.

Det jag gjorde såg ut så här:

1. Ta ut SD-kortet ur kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
  2. Installera Disk Drill på din dator, inte på SD-kortet. Låter självklart, men ändå värt att säga.
  3. Välj kortet och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
  4. Kör Universell skanning. För oavsiktlig radering och problem efter snabbformatering täcker den oftast grunderna bra.
  5. Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan det den hittar. Om dina RAW-filer går att öppna i förhandsgranskningen skulle jag se det som ett starkt tecken.
  6. Återställ filerna till din dator eller en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma kort. Jag gjorde det en gång för flera år sedan och ja, dålig idé.

Om du också har förlorat videofiler, prova Avancerad kameraåterställning efter huvudskanningen. Kameravideo blir ibland fragmenterad, och den extra genomgången har hittat klipp åt folk när den vanliga skanningen inte räckte till.

En irriterande del är att återställda RAW-filer ofta kommer tillbaka med röriga namn eller utan den ursprungliga mappstrukturen. Det är vanligt. Programvaran kan identifiera filer utifrån deras interna signaturer i stället för att bygga upp kortet exakt som det var. Fula filnamn betyder inte att bilddatan är dålig.

Bli inte heller orolig om återställda NEF-filer vägrar öppnas i standardappen Windows Foton. Jag har sett Windows bete sig dumt med stöd för Nikon RAW. Prova först ett program som känner till NEF-filer innan du kallar dem korrupta.

Innan du skannar, kontrollera om det finns kopior du har glömt bort. Jag menar gamla importer på din dator, SnapBridge-överföringar, molnsynkronisering, slumpmässiga semestermappar, allt sådant. Jag har sett folk lägga tid på att återställa filer som de redan hade liggande i någon gömd Bilder-mapp med en konstig datumstämpel. Lite dumt, men det händer.

Om SD-kortet inte visas alls, fortsätter att tappa anslutningen eller ser fysiskt skadat ut skulle jag stanna där. Samma sak om skanningen startar och kortet fortsätter att kopplas från. Ett felande kort blir snabbt värre, och att pressa det för hårt är så folk förvandlar ett återställningsbart problem till ett dött. Det är då jag skulle titta på en professionell återställningstjänst.

Så ja, det finns fortfarande en chans. Oavsiktlig radering, snabbformatering, bilder som försvunnit efter en resa, inget av det betyder att kortet är kört. Om du slutar använda det tidigt och återställer från en dator ökar dina chanser mycket.

Ja, du har fortfarande en chans.

Om Nikon-kameran bara raderade bildindexet ligger bilddatan ofta kvar på SD-kortet tills nya bilder skriver över den. Du gjorde rätt som inte tog fler bilder. Fortsätt så.

Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, sluta använda kortet. Där jag skiljer mig lite är detta, jag skulle inte lägga för mycket tid på att testa kortet i kameran igen. Kameror älskar att “fixa” kort och göra saken värre.

Det jag skulle göra först:

1. Sätt SD-kortet i en kortläsare, inte tillbaka i Nikon-kameran.
  2. Kontrollera om datorn ser kortets fulla storlek. Om den visar konstig kapacitet kan själva kortet vara på väg att gå sönder.
  3. Gör först en byte-för-byte-avbildning av kortet, om möjligt. Det är viktigt om kortet är instabilt. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerar bra.
  4. Kör återställning på avbildningen, inte på originalkortet.

Det steget hoppas ofta över, och det räddar folk när kortet börjar dö mitt under skanningen.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar Nikons RAW-format som NEF och vanliga JPG-filer bra. Jag skulle ändå sortera resultaten efter filtyp och datum efter skanningen, eftersom Nikon-återställningar ofta kommer tillbaka med fula namn och blandade mappar. Irriterande, men normalt.

En sak till som folk missar, om din Nikon skrev till två kort samtidigt, eller om du hade säkerhetskopieringsinspelning aktiverad, kontrollera det andra kortet. Det låter dumt, men jag har sett folk få panik över “raderade” bilder som låg på plats 2 hela tiden.

Om du vill ha en enkel guide täcker den här enkla genomgången för fotoåterställning från SD-kort processen på enkel engelska.

Om kortet klickar, kopplar från, blir varmt eller inte går att montera, stoppa. Då är programvara inte rätt väg. Det är då professionell återställning börjar bli rimlig.

Ja, troligen återställningsbart, men jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @codecrafter bara berörde lite lätt: kontrollera om bilderna faktiskt blev raderade eller bara dolda bakom en skadad Nikon-mappstruktur.

Jag har sett kort där DCIM såg tomt ut, men bilddatan fortfarande fanns kvar och gick att återställa med en vanlig filhanterare på en annan dator, eller där kortet hade filsystemsfel som fick kameran att bete sig konstigt. Så innan du får full panik, testa kortet i skrivskyddat läge om du kan och se om något dyker upp.

Jag håller också lite inte med om känslan av att full formatering = i princip hopplöst. På SD-kort kan återställning fortfarande fungera även efter formatering beroende på hur kameran hanterade det. Det är inte bra, men det är inte automatiskt kört heller.

Det jag skulle göra:

• sluta använda kortet helt
  • använd en kortläsare, inte kameran
  • om möjligt, kopiera hela kortet till en avbildsfil först
  • skanna sedan den avbilden med återställningsprogram

Disk Drill är ett legitimt alternativ här, särskilt för Nikon NEF, JPG och ibland videofiler. Om filnamnen kommer tillbaka förvrängda är det normalt. Det viktiga är om bilden går att öppna.

Också värt att läsa om du jämför verktyg: bästa rekommendationer för SD-kortsåterställningsprogram för foton och kamerafiler

Om kortet monteras, skannas och förhandsvisar dina bilder har du fortfarande en hygglig chans. Om det fortsätter att koppla från eller visar 0 byte, sluta pilla med det eftersom det snabbt blir ett hårdvaruproblem.

Goda chanser, ja. Jag håller mest med @codecrafter, @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer om huvudregeln: låt det SD-kortet vara helt orört.

Där jag skulle vara lite oense är viljan att hoppa direkt till en lång återställningsskanning. Innan dess, kontrollera om Nikon bara har ställt till det med filsystemsposten. På vissa kort finns bilderna fortfarande kvar, men mappstrukturen är trasig, så en annan dator kan se mer än kameran gör.

Min syn:

• Lås SD-kortet med den lilla sidobrytaren om din adapter har en
  • Läs det bara på en dator
  • Prova en filsystemskontroll endast i skrivskyddat läge om ditt operativsystem stöder det, inte en reparation
  • Leta efter dolda mappar, konstiga DCIM-undermappar eller filer med förhandsvisning på noll men verklig storlek

Om vanlig bläddring inte visar något användbart är återställningsprogram vettigt. Disk Drill är ett bra alternativ för Nikon-kort.

Fördelar med Disk Drill:

• bra upptäckt av NEF och JPG
  • förhandsvisningar hjälper till att skilja riktiga återställningar från skräp
  • tillräckligt enkelt om du inte vill använda kommandoradsverktyg

Nackdelar:

• djupa skanningar kan ge röriga filnamn
  • full återställning innebär vanligtvis betalning
  • på ett kort som håller på att fallera är det fortfarande riskabelt att skanna originalmediet om du hoppade över att skapa en avbild först

Så ja, återställning kan vara möjlig. Om kortet är stabilt, skapa en avbild av det och testa sedan med Disk Drill på avbilden. Om kortet kopplar från eller rapporterar konstig storlek, stoppa innan programvara gör ett dåligt kort ännu sämre.