Mit Nikon-kamera slettede en række billeder fra mit SD-kort, og jeg prøver at finde ud af, om de stadig kan gendannes. Det var vigtige billeder, og jeg har ikke taget nye billeder, fordi jeg ikke vil overskrive dataene. Jeg har brug for hjælp til sikre trin til gendannelse af Nikon SD-kortfotos og til, hvilken software eller hvilke metoder der faktisk virker.
Jeg stødte på dette med et Nikon-kort engang, og jeg ville ikke afskrive billederne endnu. Slettede billeder kommer ofte tilbage, selv efter en hurtig formatering. Det, der betød noget i mit tilfælde, var ikke måden, filerne forsvandt på. Det, der betød noget, var, om nye data allerede var blevet skrevet oven på dem.
Første skridt: stop med at bruge SD-kortet. Lige nu. Tag ikke flere billeder, optag ikke video, og formater det ikke igen. Hver ny fil reducerer dine chancer, fordi RAW- og JPEG-data bliver overskrevet lidt efter lidt.
Hvis du kom til at lave en hurtig formatering ved en fejl, virker gendannelse stadig ret ofte. En fuld formatering er hårdere. En sikker sletning er værre. Det er de tilfælde, hvor jeg holder op med at være optimistisk.
Hvis der ikke er nogen backup, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg har brugt Disk Drill til dette. Det fandt Nikon-formater som NEF og NRW plus almindelige JPEG-filer, og jeg skulle ikke kæmpe med brugerfladen i en time.
Det, jeg gjorde, så sådan her ud:
- Tag SD-kortet ud af kameraet, og tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet. Det lyder åbenlyst, men er stadig værd at sige.
- Vælg kortet, og klik derefter på Søg efter mistede data.
- Kør Universal Scan. Ved utilsigtet sletning og rod med hurtig formatering dækker den som regel det grundlæggende godt.
- Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis derefter det, den finder. Hvis dine RAW-filer kan åbnes i forhåndsvisningen, ville jeg tage det som et stærkt tegn.
- Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Læg dem ikke tilbage på det samme kort. Det gjorde jeg engang for flere år siden, og ja, det var en dårlig idé.
Hvis du også mistede videofiler, så prøv Advanced Camera Recovery efter den primære scanning. Kameravideo bliver nogle gange fragmenteret, og den ekstra gennemgang har fundet klip for folk, når den normale scanning ikke slog til.
En irriterende detalje er, at gendannede RAW-filer ofte kommer tilbage med rodede navne eller uden den oprindelige mappestruktur. Det er almindeligt. Softwaren kan identificere filer ud fra deres interne signaturer i stedet for at genskabe kortet præcis, som det var. Grimme filnavne betyder ikke, at billeddataene er dårlige.
Du skal heller ikke gå i panik, hvis gendannede NEF-filer nægter at åbne i standardappen Fotos i Windows. Jeg har set Windows opføre sig dumt med understøttelse af Nikon RAW. Prøv først et program, der kender NEF-filer, før du kalder dem beskadigede.
Før du scanner, så tjek, om der er kopier, du har glemt. Jeg mener gamle importer på din pc, SnapBridge-overførsler, cloud-synkronisering, tilfældige feriemapper, alt det der. Jeg har set folk bruge tid på at gendanne filer, som de allerede havde liggende i en eller anden begravet mappe med billeder med et mærkeligt datostempel. Lidt dumt, men det sker.
Hvis SD-kortet slet ikke dukker op, bliver ved med at miste forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. Det samme gælder, hvis scanningen starter, og kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen. Et svigtende kort bliver hurtigt værre, og at presse det for hårdt er sådan, folk gør et problem, der kunne gendannes, til et dødt et. Det er dér, jeg ville kigge på en professionel gendannelsesservice.
Så ja, der er stadig en chance. Utilsigtet sletning, hurtig formatering, billeder væk efter en rejse, ingen af de ting betyder, at kortet er færdigt. Hvis du holder op med at bruge det tidligt og gendanner fra en computer, stiger dine chancer meget.
Ja, du har stadig en chance.
Hvis Nikon-kameraet kun slettede fotoindekset, bliver billeddataene ofte liggende på SD-kortet, indtil nye billeder overskriver dem. Du gjorde det rigtige ved ikke at tage flere billeder. Bliv ved med det.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, stop med at bruge kortet. Der, hvor jeg er lidt uenig, er dette: Jeg ville ikke bruge for meget tid på at teste kortet i kameraet igen. Kameraer elsker at “rette” kort og gøre tingene værre.
Det ville jeg gøre først:
- Sæt SD-kortet i en kortlæser, ikke tilbage i Nikon-kameraet.
- Tjek, om din computer kan se kortets fulde størrelse. Hvis det viser en mærkelig kapacitet, er selve kortet måske ved at fejle.
- Lav først et byte-for-byte-image af kortet, hvis det er muligt. Det er vigtigt, hvis kortet er ustabilt. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerer fint.
- Kør gendannelse på imaget, ikke på det originale kort.
Det trin bliver ofte sprunget over, og det redder folk, når kortet begynder at dø midt i en scanning.
Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer Nikon RAW-formater som NEF og normale JPG-filer godt. Jeg ville stadig sortere resultaterne efter filtype og dato efter scanningen, da Nikon-gendannelser ofte kommer tilbage med grimme navne og blandede mapper. Irriterende, men normalt.
En ting mere, som folk overser: Hvis dit Nikon-kamera skrev til to kort på én gang, eller hvis du havde backup-optagelse aktiveret, så tjek det andet kort. Det lyder dumt, men jeg har set folk gå i panik over “slettede” billeder, som lå på Slot 2 hele tiden.
Hvis du vil have en enkel guide, dækker denne nemme gennemgang af fotogendannelse fra SD-kort processen på letforståeligt engelsk.
Hvis kortet klikker, afbryder forbindelsen, bliver varmt eller ikke kan monteres, så stop. På det tidspunkt er software ikke løsningen. Det er dér, professionel gendannelse begynder at give mening.
Ja, sandsynligvis kan de gendannes, men jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @codecrafter kun kort var inde på: tjek, om billederne faktisk blev “slettet”, eller om de bare er skjult bag en beskadiget Nikon-mappestruktur.
Jeg har set kort, hvor DCIM så tom ud, men billeddataene stadig var der og kunne gendannes med en almindelig filbrowser på en anden maskine, eller hvor kortet havde filsystemfejl, som fik kameraet til at opføre sig mærkeligt. Så før du går helt i panik, så test kortet skrivebeskyttet, hvis du kan, og se, om der dukker noget op.
Jeg er også en smule uenig i stemningen om, at “fuld formatering = stort set håbløst”. På SD-kort kan gendannelse stadig virke, selv efter formatering, afhængigt af hvordan kameraet håndterede det. Det er ikke godt, men det er heller ikke automatisk game over.
Det ville jeg gøre:
- stop helt med at bruge kortet
- brug en kortlæser, ikke kameraet
- hvis muligt, kopiér hele kortet til en image-fil først
- scan derefter den image-fil med gendannelsessoftware
Disk Drill er en reel mulighed her, især til Nikon NEF, JPG og nogle gange videofiler. Hvis filnavnene kommer tilbage ødelagte, er det normalt. Det vigtige er, om billedet kan åbnes.
Også værd at læse, hvis du sammenligner værktøjer: bedste anbefalinger til software til gendannelse af SD-kort til fotos og kamerafiler
Hvis kortet monteres, scannes og viser forhåndsvisning af dine billeder, har du stadig en god chance. Hvis det bliver ved med at afbryde forbindelsen eller viser 0 bytes, så lad være med at rode mere med det, for så bliver det hurtigt et hardwareproblem.
Gode chancer, ja. Jeg er for det meste enig med @codecrafter, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer om den store regel: lad det SD-kort være helt urørt.
Hvor jeg er en smule uenig, er trangen til at gå direkte til en lang gendannelsesscanning. Før det bør du tjekke, om Nikon bare har lavet rod i filsystemposten. På nogle kort ligger billederne stadig der, men mappetabellen er ødelagt, så en anden computer kan muligvis se mere, end kameraet gør.
Min vurdering:
- Lås SD-kortet med den lille kontakt på siden, hvis din adapter har en
- Læs det kun på en computer
- Prøv kun et filsystemtjek i skrivebeskyttet tilstand, hvis dit operativsystem understøtter det, ikke en reparation
- Kig efter skjulte mapper, mærkelige DCIM-undermapper eller filer med nul forhåndsvisninger men reel størrelse
Hvis normal gennemsyn ikke viser noget brugbart, giver gendannelsessoftware mening. Disk Drill er en solid mulighed til Nikon-kort.
Fordele ved Disk Drill:
- god registrering af NEF og JPG
- forhåndsvisninger hjælper med at skelne rigtige gendannelser fra skrammel
- enkelt nok, hvis du ikke vil bruge kommandolinjeværktøjer
Ulemper:
- dybe scanninger kan give rodede filnavne
- fuld gendannelse betyder som regel betaling
- på et svigtende kort er scanning af det originale medie stadig risikabelt, hvis du sprang over at lave et image først
Så ja, gendannelse kan være mulig. Hvis kortet er stabilt, så lav et image af det, og test derefter Disk Drill på imaget. Hvis kortet kobler fra eller rapporterer mærkelig størrelse, så stop, før software gør et dårligt kort værre.