Nikon-kameraet slettet bildene mine, kan jeg gjenopprette dem fra SD-kortet?

Nikon-kameraet mitt slettet en gruppe bilder fra SD-kortet mitt, og jeg prøver å finne ut om de fortsatt kan gjenopprettes. Dette var viktige bilder, og jeg har ikke tatt noen nye bilder fordi jeg ikke vil overskrive dataene. Jeg trenger hjelp med sikre trinn for gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort og hvilke programmer eller metoder som faktisk fungerer.

Jeg opplevde dette en gang med et Nikon-kort, og jeg ville ikke avskrevet bildene ennå. Slettede bilder kommer ofte tilbake, selv etter en hurtigformatering. Det som betydde noe i mitt tilfelle var ikke måten filene forsvant på. Det som betydde noe var om nye data allerede hadde havnet oppå dem.

Første trekk, slutt å bruke SD-kortet. Akkurat nå. Ikke ta flere bilder, ikke ta opp video, ikke formater det på nytt igjen. Hver nye fil reduserer sjansene dine fordi RAW- og JPEG-data blir erstattet bit for bit.

Hvis du gjorde en hurtigformatering ved en feil, fungerer gjenoppretting fortsatt ganske ofte. En full formatering er tøffere. En sikker sletting er verre. Det er i slike tilfeller jeg slutter å være optimistisk.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har brukt Disk Drill til dette. Det fant Nikon-formater som NEF og NRW, pluss vanlige JPEG-er, og jeg trengte ikke å kjempe med grensesnittet i en time.

Det jeg gjorde så slik ut:

1. Ta SD-kortet ut av kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
  2. Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet. Høres åpenbart ut, men fortsatt verdt å si.
  3. Velg kortet, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
  4. Kjør Universal Scan. For utilsiktet sletting og rot etter hurtigformatering dekker det vanligvis grunnleggende ting godt.
  5. Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det den finner. Hvis RAW-filene dine åpnes i forhåndsvisningen, ville jeg tatt det som et sterkt tegn.
  6. Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke legg dem tilbake på det samme kortet. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden og, ja, dårlig idé.

Hvis du også mistet videofiler, prøv Advanced Camera Recovery etter hovedskanningen. Kameravideo blir noen ganger fragmentert, og den ekstra runden har funnet klipp for folk når den vanlige skanningen ikke strakk til.

En irriterende del er at gjenopprettede RAW-filer ofte kommer tilbake med rotete navn eller uten den opprinnelige mappestrukturen. Det er vanlig. Programvaren kan identifisere filer ut fra deres interne signaturer i stedet for å bygge opp kortet nøyaktig slik det var. Stygge filnavn betyr ikke at bildedataene er dårlige.

Ikke få panikk heller hvis gjenopprettede NEF-filer nekter å åpne i standardappen Bilder i Windows. Jeg har sett Windows oppføre seg dumt med støtte for Nikon RAW. Prøv først et program som kjenner NEF-filer før du kaller dem korrupte.

Før du skanner, sjekk etter kopier du har glemt. Jeg mener gamle importer på PC-en din, SnapBridge-overføringer, skysynkronisering, tilfeldige feriemapper, alt sammen. Jeg har sett folk bruke tid på å gjenopprette filer de allerede hadde liggende i en eller annen bortgjemt Bilder-mappe med en rar datostempling. Litt dumt, men det skjer.

Hvis SD-kortet ikke vises i det hele tatt, stadig mister forbindelsen, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der. Det samme gjelder hvis skanningen starter og kortet fortsetter å koble fra. Et sviktende kort blir raskt verre, og å presse det for hardt er slik folk gjør et problem som kan gjenopprettes om til et dødt et. Da ville jeg sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste.

Så ja, det er fortsatt håp. Utilsiktet sletting, hurtigformatering, bilder borte etter en tur, ingenting av dette betyr at kortet er ferdig. Hvis du slutter å bruke det tidlig og gjenoppretter fra en datamaskin, øker sjansene dine mye.

Ja, du har fortsatt en sjanse.

Hvis Nikon-en bare slettet bildeindeksen, blir bildedataene ofte liggende på SD-kortet til nye bilder overskriver dem. Du gjorde det riktige ved å ikke ta flere bilder. Fortsett med det.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpoenget, slutt å bruke kortet. Der jeg er litt uenig, er dette, jeg ville ikke brukt for mye tid på å teste kortet i kameraet igjen. Kameraer elsker å fikse kort og gjøre ting verre.

Dette ville jeg gjort først:

1. Sett SD-kortet i en kortleser, ikke tilbake i Nikon-en.
  2. Sjekk om datamaskinen ser hele kortstørrelsen. Hvis den viser merkelig kapasitet, kan selve kortet være i ferd med å feile.
  3. Lag først et byte-for-byte-avbildning av kortet, hvis mulig. Dette er viktig hvis kortet er ustabilt. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerer fint.
  4. Kjør gjenoppretting på avbildningen, ikke på det originale kortet.

Det trinnet blir ofte hoppet over, og det redder folk når kortet begynner å dø midt under skanningen.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer Nikon RAW-formater som NEF og vanlige JPG-filer godt. Jeg ville fortsatt sortert resultatene etter filtype og dato etter skanningen, siden Nikon-gjenopprettinger ofte kommer tilbake med stygge navn og blandede mapper. Irriterende, men normalt.

En ting til folk overser, hvis Nikon-en din skrev til to kort samtidig, eller hvis du hadde sikkerhetskopiopptak aktivert, sjekk det andre kortet. Høres dumt ut, men jeg har sett folk få panikk over slettede bilder som lå på Slot 2 hele tiden.

Hvis du vil ha en enkel guide, dekker denne enkle gjennomgangen for gjenoppretting av SD-kortbilder prosessen på enkelt engelsk.

Hvis kortet klikker, kobler fra, blir varmt eller ikke vil monteres, stopp. Da er programvare ikke løsningen. Det er da profesjonell gjenoppretting begynner å gi mening.

Ja, sannsynligvis mulig å gjenopprette, men jeg ville lagt til én ting som @mikeappsreviewer og @codecrafter bare var så vidt inne på: sjekk om bildene faktisk ble slettet eller bare skjult bak en skadet Nikon-mappestruktur.

Jeg har sett kort der DCIM så tom ut, men bildedataene fortsatt var der og kunne gjenopprettes med en vanlig filutforsker på en annen maskin, eller der kortet hadde filsystemfeil som fikk kameraet til å oppføre seg merkelig. Så før du går helt i panikkmodus, test kortet skrivebeskyttet hvis du kan, og se om noe dukker opp.

Dessuten er jeg litt uenig i stemningen rundt at full formatering = i praksis håpløst. På SD-kort kan gjenoppretting fortsatt fungere selv etter formatering, avhengig av hvordan kameraet håndterte det. Det er ikke bra, men det er heller ikke automatisk game over.

Dette ville jeg gjort:

• slutt å bruke kortet helt
  • bruk en kortleser, ikke kameraet
  • hvis mulig, lag en kopi av hele kortet til en image-fil først
  • skann deretter den image-filen med gjenopprettingsprogramvare

Disk Drill er et legitimt alternativ her, spesielt for Nikon NEF, JPG og noen ganger videofiler. Hvis filnavnene kommer tilbake ødelagte, er det normalt. Det som betyr noe er om bildet åpnes.

Også verdt å lese hvis du sammenligner verktøy: beste anbefalinger for programvare til gjenoppretting av SD-kort for bilder og kamerafiler

Hvis kortet monteres, skannes og viser forhåndsvisning av bildene dine, har du fortsatt en ganske god sjanse. Hvis det stadig kobler fra eller viser 0 byte, slutt å tukle med det fordi det fort blir et maskinvareproblem.

God sjanse, ja. Jeg er stort sett enig med @codecrafter, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer om hovedregelen: la det SD-kortet være helt urørt.

Der jeg er litt uenig, er trangen til å hoppe rett til en lang gjenopprettingsskanning. Før det bør du sjekke om Nikon bare rotet til filsystemoppføringen. På noen kort ligger bildene fortsatt der, men mappetabellen er ødelagt, så en annen datamaskin kan se mer enn kameraet gjør.

Min vurdering:

• Lås SD-kortet med den lille bryteren på siden hvis adapteren din har en
  • Les det bare på en datamaskin
  • Prøv en filsystemsjekk bare i skrivebeskyttet modus hvis operativsystemet ditt støtter det, ikke en reparasjon
  • Se etter skjulte mapper, rare DCIM-undermapper eller filer med forhåndsvisning på null men faktisk størrelse

Hvis vanlig filvisning ikke viser noe nyttig, gir gjenopprettingsprogramvare mening. Disk Drill er et solid alternativ for Nikon-kort.

Fordeler med Disk Drill:

• god gjenkjenning av NEF og JPG
  • forhåndsvisninger hjelper med å skille ekte gjenopprettinger fra søppel
  • enkelt nok hvis du ikke vil bruke kommandolinjeverktøy

Ulemper:

• dypskanninger kan gi rotete filnavn
  • full gjenoppretting betyr vanligvis at du må betale
  • på et sviktende kort er skanning av det opprinnelige mediet fortsatt risikabelt hvis du hoppet over å lage et bilde først

Så ja, gjenoppretting er mulig. Hvis kortet er stabilt, lag et diskbilde av det, og test deretter Disk Drill på diskbildet. Hvis kortet kobler fra eller rapporterer merkelig størrelse, stopp før programvare gjør et dårlig kort verre.