Jeg prøver at gendanne slettede billedfiler fra et CompactFlash-kort, efter at en kamerafejl fik mine fotos til at forsvinde. Kortet indeholder vigtige billeder, og jeg har brug for råd om de bedste trin eller programmer til CF-kortgendannelse for at gendanne de tabte data uden at forårsage mere skade.
Jeg har oplevet dette efter en eventopgave, kom hjem, satte CF-kortet i kortlæseren, og mappen så halvt tom ud. Et par klip var væk, nogle RAW-filer ville ikke åbne. Det føles hurtigt rigtig dårligt. Hvis kortet stadig ikke er fysisk ødelagt, er dine chancer stadig gode.
Den første del betyder mere end softwaren.
Gør disse tre ting først
- Stop med at bruge CF-kortet. Tag det ud af kameraet. Tag ikke flere billeder på det. Test det ikke ved at kopiere ligegyldige filer over på det.
- Formater det ikke. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så luk beskeden. Formatering overskriver filsystemoplysninger, og gendannelse bliver mere besværlig.
- Brug en rigtig CF-kortlæser. Spring kamera-til-USB-løsningen over. Jeg har haft bedre resultater med en dedikeret kortlæser, fordi computeren ser lageret mere direkte.
Det, der normalt sker, er enkelt. Filtabellen bliver beskadiget eller fjernet, mens foto- og videodataene stadig ligger på kortet. Hvis nye data bliver skrevet oven på disse sektorer, falder chancen for gendannelse kraftigt. Så målet er at undgå skrivninger. Ikke noget andet først.
Tjek, om computeren kan se kortet
Tilslut kortlæseren til din pc eller Mac, og åbn derefter Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac. Hvis CF-kortet vises der med nogenlunde den rigtige kapacitet, har du stadig noget, du kan arbejde med derhjemme.
Hvis det slet ikke vises, eller kortet har fået fysisk skade, holder hjemmeværktøjer som regel op med at hjælpe. På det tidspunkt giver et laboratorium som CleverFiles datagendannelsescenter mere mening.
Hvis kortet registreres, er softwaregendannelse den sædvanlige vej. Der er et YouTube-link her, hvis du vil have det:
Jeg har prøvet en del værktøjer gennem tiden. Det, jeg havde færrest problemer med, var Disk Drill. Min grund er enkel, det håndterede kamerafiler bedre for mig, inklusive CR2, NEF, ARW og større videofiler.
Der findes gratis værktøjer. PhotoRec finder meget, men arbejdsgangen er besværlig, og filnavne kommer ofte tilbage som en rodet bunke. Recuva er fin til nogle grundlæggende gendannelsesopgaver, selv om jeg har set det overse eller håndtere nogle RAW-sæt dårligt. At kunne forhåndsvise filer før gendannelse hjalp mig med at sortere de gode ting fra de ødelagte, så jeg hældte mod muligheden med et mere overskueligt forhåndsvisningstrin.
De gendannelsestrin, jeg ville følge
- Installer softwaren på dit computers drev. Ikke på CF-kortet, selvfølgelig.
- Lav først en byte-for-byte-sikkerhedskopi. Hvis kortet virker ustabilt, så klon det til en image-fil på din harddisk. Scan image-filen, ikke kortet. Det reddede mig engang med et kort, der blev ved med at miste forbindelsen midt under læsning.
- Kør scanningen. Vælg kortet eller dets image-fil, og lad den blive færdig. Afbryd den ikke, bare fordi de tidlige resultater ser mærkelige ud.
- Forhåndsvis resultaterne. Åbn billederne og test videoerne. Et miniaturebillede alene beviser ikke meget.
- Gendan til et andet drev. Gem på dit interne drev eller en ekstern SSD. Skriv aldrig gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.
Hvis videoerne kommer tilbage beskadigede
Jeg har fået MP4- og MOV-filer gendannet med mærkelig afspilning, sorte frames eller ingen oplysninger om varighed. Afskriv dem ikke endnu.
I VLC Media Player kan du prøve indstillingen under input og codecs og ændre håndtering af ødelagte eller ufuldstændige AVI-filer til “Altid reparer.” For nogle filer på Windows hjalp Untrunc med at genopbygge beskadigede headers, når jeg havde et godt eksempelklip fra det samme kamera og de samme indstillinger.
Når filerne er i sikkerhed
Når du har kopieret og tjekket alt, så tag dig af kortet.
På Windows rydder CHKDSK nogle gange fejl i filsystemet. På Mac udfører Førstehjælp den samme slags oprydning. Hvis kortet begynder at opføre sig normalt igen, ville jeg stadig være forsigtig. Til betalt arbejde plejer jeg at omformatere kortet i kameraet og holde øje med det. Hvis det opfører sig mærkeligt to gange, pensionerer jeg det. Flashmedier bliver ustabile uden megen advarsel.
Så ja, sænk farten, formatér ikke, brug en kortlæser, scan før du begynder at pille ved noget. Den rækkefølge betyder noget.
En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer sagde, er: spring reparationsværktøjer over før gendannelse. Jeg ved, at folk elsker CHKDSK, fsck, First Aid, det hele. Det gør jeg ikke. På beskadigede kamerakort kan de værktøjer nogle gange “rette” mappen ved at fjerne poster, du stadig havde brug for. Gendan først. Reparer senere.
Min rækkefølge ville være:
- Monter CF-kortet som skrivebeskyttet, hvis din adapter eller dit operativsystem understøtter det.
- Lav et image af kortet med noget som ddrescue eller et retsmedicinsk kopieringsværktøj.
- Scan imaget med Disk Drill først, fordi det gør et solidt stykke arbejde med slettede JPEG, CR2, NEF, ARW, RAF og almindelige videoformater.
- Hvis Disk Drill overser filer, så kør PhotoRec på imaget som anden gennemgang. Det er grimt, filnavne bliver ødelagt, men det henter ofte ekstra RAW-filer frem.
- Sortér gendannede filer efter filstørrelse og forhåndsvis dem. Små RAW-filer er ofte korrupte.
En detalje, folk springer over: tjek, om de “manglende” billeder er skjult i en beskadiget DCIM-struktur. Nogle gange findes filerne, men mappetabellen er ødelagt. Gendannelsessoftware kan se dem, selv når Finder eller Stifinder ikke kan.
Hvis kortet afbryder forbindelsen midt i en læsning, så stop. Det peger mere på hardwarefejl end simpel sletning. På det tidspunkt giver laboratoriegendannelse mere mening.
Hvis du også vil have en hurtig visuel gennemgang, er denne videoguide til gendannelse af billeder fra CF-kort lettere at skimme end en lang vejledning.
Kort version: lav først et image, gendan fra imaget, gem resultaterne på et andet drev. Lad være med at pille for meget ved kortet, ellers gør du det værre. Det er den del, folk snubler over.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men der er én lille ting, jeg gør en smule anderledes: hvis kortet stadig er stabilt og kan læses fint, laver jeg nogle gange en hurtig forhåndsvisningsscanning, før jeg laver et fuldt image, bare for at se, om tabet er logisk eller fysisk. Hvis det begynder at give læsefejl, så ja, image først, ikke mere roden rundt.
Det, jeg ville tilføje, er dette: tjek også kortet i dit kamera, men kun til afspilning, uden at skrive noget. Nogle gange er filerne stadig der, og computeren har bare problemer med CF-filsystemet. Hvis kameraet kan se miniaturebilleder, men pc’en ikke kan, peger det mere på katalogskade end på egentlig sletning.
Vær også opmærksom på filstørrelser efter gendannelse. JPEG-filer, der er alt for små, eller RAW-filer, der alle har identiske størrelser, er et dårligt tegn. Folk spilder timer på at gendanne skrammel, fordi filnavnet ser rigtigt ud. Åbn en prøve fra hver batch, før du eksporterer det hele.
Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til fotogendannelse fra CompactFlash-kort, fordi det normalt genkender kameraformater bedre end de gamle basale værktøjer. Jeg ville bruge det først og derefter kun falde tilbage på PhotoRec, hvis det bliver nødvendigt. Hvis kortet forsvinder, klikker, bliver overophedet eller afbrydes tilfældigt, så stop med gør det selv-forsøg. Så er det laboratoriearbejde.
Hvis du vil læse mere, er denne tråd om anbefalinger til software til datagendannelse fra CF-kort for slettede billeder også ret relevant.
En lille uenighed med @espritlibre her: Jeg ville ikke bekymre mig om at tjekke afspilning i kameraet, medmindre du er helt sikker på, at kameraet ikke vil skrive noget ved montering eller tilbyde en reparationsprompt. Nogle kamerahuse gør mærkelige hjælpsomme ting.
Det, jeg ville gøre, som supplerer @sognonotturno og @mikeappsreviewer:
- Prøv først en anden CF-kortlæser og en anden USB-port. Dårlige kortlæsere giver oftere falsk kortkorruption, end folk tror.
- Notér den nøjagtige kortstørrelse, som operativsystemet viser. Hvis et 64 GB-kort pludselig rapporterer meningsløs kapacitet, er det et større rødt flag end manglende filer.
- Hvis du gendanner RAW-filer, så valider dem med et rigtigt redigeringsprogram, ikke kun med miniaturer. Bridge, Lightroom, Capture One, hvad du nu bruger. Miniaturer kan overleve, selv når billeddata er ødelagt.
- Tjek for huller i den sekventielle nummerering. Hvis IMG_1041 springer til IMG_1057, fortæller det ofte, om dette skyldtes sletning, tab af mappe eller afbrudt skrivning.
Med hensyn til software er Disk Drill et fornuftigt førstevalg som CF-kortgendannelsesværktøj.
Fordele:
- god understøttelse af fotoformater
- forhåndsvisning er nyttig
- lettere at sortere resultater end med værktøjer, der kun arbejder med carving
Ulemper:
- betalingsprogram, hvis du har brug for fuld gendannelse
- dybe scanninger kan returnere mange falske positiver
- ikke min favorit, når kortet er fysisk ustabilt
Hvis Disk Drill finder mappestrukturen, fint. Hvis det kun finder carvede filer, så forvent generiske navne og manglende optagelsesrækkefølge. Det betyder noget, hvis dette var kundeopgaver.
En ting mere, som folk springer over: sammenlign EXIF-tidsstempler på gendannede JPEG-filer og kameraets serienummerdata. Det hjælper med at skelne dine rigtige filer fra værdiløse fragmenter.
Så ja, jeg er for det meste enig med @sognonotturno, @espritlibre og @mikeappsreviewer om det store billede. Min ekstra vinkel er at verificere kortlæseren, verificere kapaciteten og validere de gendannede filer ordentligt, før man antager, at jobbet er gjort.