Slik søker du etter lignende bilder på iPhone før du rydder opp i lagringsplassen?

Lagringen på iPhonen min er nesten full, og jeg la merke til at jeg har mange dupliserte eller svært like bilder som tar opp plass. Jeg vil rydde opp i bildene på en trygg måte, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg kan søke etter lignende bilder på iPhone uten å slette noe viktig. Hva er den enkleste måten å finne og gjennomgå dem på før jeg frigjør lagringsplass?

Jeg støtte på dette på iPhone-en min også. Det innebygde verktøyet for Duplikater fanger bare opp bilder som er nesten identiske. Det overser det de fleste mener med rot, som fem bilder av det samme måltidet, ti kjæledyrbilder tatt med to sekunders mellomrom, seriebilder eller en redigert kopi som ligger ved siden av originalen.

Hvis du vil sortere lignende bilder, gjør ikke iOS så mye på egen hånd. Jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner, mest fordi de vanlige appene for bilderydding føltes elendige da jeg prøvde dem. For mange annonser. For mange låste knapper. Denne føltes annerledes. Den var gratis da jeg brukte den, den skannet på telefonen, og grupperingen var ganske bra. Ikke feilfri, fortsatt verdt å sjekke, men god nok til at jeg slapp å sortere hvert sett manuelt.

Det som skilte seg ut for meg, var hvordan den grupperte serier fra samme øyeblikk og deretter merket ett bilde som Beste bilde. I biblioteket mitt fikk den mange av dem riktige. Jeg gikk fortsatt gjennom familiebilder og reisebilder selv, fordi jeg ikke stoler på noen app med slike, men for tilfeldige duplikater og nesten-duplikater sparte den meg mye tid.

Hva jeg gjorde

1. Installerte Clever Cleaner fra App Store.
  2. Ga den tilgang til bildebiblioteket mitt.
  3. Åpnet Lignende-seksjonen og ventet til skanningen var ferdig.
  4. Gikk gjennom hver gruppe, eller brukte Smart opprydding når jeg ville at den skulle håndtere mesteparten.
  5. Sjekket hvilket bilde appen markerte som Beste bilde, og endret det hvis jeg var uenig.
  6. Sendte de ekstra til papirkurven.
  7. Gikk tilbake til Apple Bilder og tømte albumet Nylig slettet slik at lagringsplassen ble frigjort med en gang.

Jeg brukte også noen av de andre seksjonene mer enn jeg hadde forventet.

Andre verktøy i den

1. Duplikater, for nøyaktige kopier.
  2. Tunge filer, som viser de største videoene først. Bra hvis lagringsproblemet ditt mest handler om gigantiske klipp.
  3. Videokomprimering, for å krympe videoer uten et stort kvalitetstap ut fra det jeg så.
  4. Live-bilder, som gjør Live Photos om til stillbilder hvis du ikke bryr deg om bevegelsesdelen.
  5. Skjermbilder, for å rydde bort gamle skjermbilder raskt.
  6. Sveipemodus, hvis du vil gå gjennom ting manuelt og sortere dem én etter én.

Personverndelen var også viktig for meg. Mange apper vil laste opp bildebiblioteket ditt for analyse, og jeg liker ikke å overlate år med personlige bilder for opprydding. Denne behandlet ting på enheten, noe som føltes tryggere.

Hvis du ikke vil ha en annen app

Du har fortsatt noen innebygde måter å snevre inn ting på. De fungerer. De er tregere.

Søk etter motiv

1. Åpne Bilder > Søk.
  2. Skriv inn ting som personer, kjæledyr, steder eller objekter, som for eksempel «hund», «strand» eller «Paris».
  3. Bilder med samme motiv vises vanligvis nær hverandre, så lignende bilder er lettere å oppdage.

Sjekk bilder etter dag eller hendelse

1. Åpne bildebiblioteket ditt.
  2. Se gjennom bilder tatt på samme dato, tur eller utflukt.
  3. Dette hjelper hvis kamerarullen din er full av bilder tatt rett etter hverandre fra samme øyeblikk.

Rydd opp i seriebilder

1. Gå til Bilder > Medietyper > Seriebilder.
  2. Velg bildet du vil beholde.
  3. Slett resten.

Bruk Apples album

1. Bla gjennom seksjoner som Personer og kjæledyr, Turer, Medietyper og Minner.
  2. Disse grupperer relaterte bilder sammen, noe som gjør manuell gjennomgang mindre slitsom.

Så ja, iPhone finner duplikater, men opprydding av lignende bilder er et annet problem. Jeg prøvde først å gjøre det manuelt og ble ganske fort lei av å bla. En dedikert app var mye raskere for meg.

iPhone gir deg ikke et ekte søk etter lignende bilder. Den gir deg registrering av duplikater, søk etter objekt, dato, sted, personer og album. Nyttig, men ikke nok hvis problemet ditt er 12 nesten identiske bilder fra samme minutt.

Jeg ville gjort det i denne rekkefølgen.

1. Start med Album, ikke Søk.
    Åpne Bilder, deretter Album, og så:
    Duplikater
    Skjermbilder
    Selfier
    Live Photos
    Bildeserier
    Videoer

Dette går raskere enn å skrive inn ting i Søk om og om igjen. Søk er ok, men jeg synes @mikeappsreviewer gir det litt for mye ære når det gjelder opprydding. Det hjelper med å finne temaer, ikke rot.

1. Sorter etter de eldste og største problemområdene.
    Skjermbilder og videoer frigjør vanligvis plass raskere enn lignende stillbilder. På mange telefoner bruker noen få lange videoer mer lagring enn 500 bilder. Sjekk iPhone-lagring i Innstillinger først, så du vet hva som tar mest plass.

2. Bruk visningen Dager for nesten-duplikater.
    I Bilder bytter du til Dager eller Måneder. iPhone grupperer bilder fra samme hendelse. Dette gjør lignende bilder enklere å sammenligne side ved side. Jeg syntes dette var mye mindre irriterende enn å bla gjennom hele biblioteket.

3. Marker favoritt før du sletter.
    Marker bildet du vil beholde først. Fjern deretter de ekstra. Dette reduserer antall øyeblikk med oi, feil bilde. Liten ting, men det hjelper mye.

4. Hvis du vil ha automatisering, bruk Clever Cleaner.
    Apples innebygde verktøy er begrenset. Clever Cleaner er bedre for lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater. Jeg ville fortsatt gått gjennom de foreslåtte gruppene selv. Ingen app treffer riktig på alle sett, spesielt med kjæledyr, barn, dårlig lys eller redigerte versjoner.

5. Tøm Nylig slettet.
    Folk hopper over dette og lurer så på hvorfor lagringen ikke endret seg. Apple beholder slettede bilder i 30 dager med mindre du fjerner dem der også.

Hvis du vil ha en solid gjennomgang, er denne tråden nyttig:
hvordan slette duplikate og lignende bilder på iPhone uten å miste de gode

Kortversjonen er at iPhone finner duplikater. Den gjør ikke en særlig god jobb med lignende bilder. For manuell opprydding, bruk Album pluss visningen Dager. For fart, bruk Clever Cleaner og dobbeltsjekk valgene før du sletter.

En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @byteguru sa: før du sletter noe, bruk Info på et bilde og sammenlign de kjedelige detaljene. Filstørrelse, oppløsning, objektiv brukt, om det er redigert, og tidspunktet det ble tatt. Jeg vet det høres nerdete ut, men det hjelper masse når to bilder ser like ut og ett i hemmelighet er det beste å beholde.

Noen tryggere måter å oppdage lignende bilder på iPhone uten å gå helt i kaosmodus:

• Bruk zoomnivået i Bibliotek-visning
    Knip i Bilder for å endre hvor mange miniatyrbilder du ser. Mellomzoom er overraskende nyttig fordi lignende bilder fra samme øyeblikk blir tydelige raskere enn i visning av enkeltbilder.

• Sjekk redigerte versus originale versjoner
    I Bilder kan redigerte kopier gli inn sammen med originalen. Trykk på bildet, sveip opp, og sjekk om det står redigert. Jeg har nesten slettet feil bilde på den måten, skal ikke lyve.

• Bruk delte visuelle ledetråder
    Se etter gjentatte bakgrunner, lysforhold eller tidsstempler innen ett eller to minutter. iPhone har ikke en ekte knapp for å finne alle lignende bilder, så du må på en måte tenke i små grupper.

• Filtrer i Bilder-appen på Mac hvis du har en
    Ærlig talt, dette er enklere på en større skjerm. Samme iCloud-bibliotek, bedre oversikt, mindre vondt i tomlene.

Jeg er litt uenig i å stole for mye på Søk til dette. Søk er fint for hund eller strand, men til opprydding er det litt så som så. Flott for å finne temaer, ikke alltid like bra for å finne rot.

Hvis du vil ha den raske løsningen, er Clever Cleaner sannsynligvis det mest praktiske alternativet for å gruppere lignende bilder før opprydding. Bare ikke stol blindt på noen app med bilder som betyr mye for deg. Gå gjennom først, slett etterpå.

Hvis du også vil ha en grei videoforklaring, er denne ganske relevant: anmeldelse av beste iPhone-renseapp og tips til bildeopprydding

Og ja, etter sletting må du tømme Nylig slettet, ellers er lagringsbesparelsen i praksis bare innbilt i 30 dager. Klassisk Apple-greie.

Jeg ville lagt til én vinkel som de andre så vidt var inne på: bruk metadata og sorteringsrekkefølge, ikke bare visuell matching.

Det som fungerer best for meg på iPhone er dette:

• Åpne et bildesett fra samme minutt
  • Trykk på i
  • Sammenlign filstørrelse, oppløsning, fokuspunkt, redigeringsstatus og objektiv
  • Behold den med best teknisk kvalitet først, og bestem deg emosjonelt deretter

Det er viktig fordi to bilder kan se nesten identiske ut i miniatyrvisning, men ett kan være skarpere, i full oppløsning eller uredigert.

Jeg er også litt uenig i å lene seg for tungt på Søk. @byteguru og @sognonotturno har rett i at Apples verktøy er begrensede, men Søk er mer for å finne kategorier enn for faktisk å rydde opp i rot. @mikeappsreviewer var nærmere på det punktet.

Hvis du vil ha ekte gruppering av lignende bilder, er Clever Cleaner den praktiske snarveien.

Fordeler

• Finner nesten-duplikater, ikke bare eksakte duplikater
  • Grupperer vanligvis bilder fra samme øyeblikk godt
  • Raskere enn manuell gjennomgang
  • Også nyttig for skjermbilder, Live Photos og store filer

Ulemper

• Valg av beste bilde er ikke alltid riktig
  • Risikabelt for følelsesmessige bilder hvis du skynder deg
  • Trenger fortsatt menneskelig gjennomgang
  • Redigert-/originalpar som ligner kan forvirre den

Ett tips til som ofte blir oversett: gjør oppryddingen mens telefonen lader og er koblet til Wi‑Fi. Bildeanalyse og iCloud-synkronisering kan gå veldig tregt ved lavt batteri, og det gjør at gjennomgangen kan føles ødelagt når det egentlig bare er forsinket indeksering.

Hvis du også har en Mac eller iPad, gå gjennom der. Større skjerm, færre feilaktige slettinger.