Trenger du hjelp med gjenoppretting av video fra SD-kort, hvor bør du starte?

Jeg trenger hjelp med gjenoppretting av videoer fra SD-kort etter at noen viktige videoer plutselig forsvant fra minnekortet i kameraet mitt. Jeg er ikke sikker på om de ble slettet, ødelagt eller gikk tapt under overføring, og jeg vil unngå å gjøre situasjonen verre. Hvilke trinn bør jeg ta først for å gjenopprette tapte videofiler på en trygg måte?

Jeg mistet et klipp en gang, og det første jeg ville vite var enkelt: er det borte for godt?

Ofte er det ikke det.

Når en video blir slettet, forsvinner vanligvis ikke opptaket med en gang. Det som først forsvinner, er kortets oversikt over hvor filen ligger. Rådataene blir ofte liggende der til nye filer blir lagret oppå dem. Så de første minuttene betyr mer enn folk tror, og ett feilgrep kan raskt redusere sjansene dine.

1. Slutt å bruke kortet

I det øyeblikket du merker at videoen mangler, slutt å bruke minnekortet.

Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det fordi en eller annen meny ba deg om det. Jeg har sett folk gjøre alle tre i panikk, og så lure på hvorfor gjenopprettingen hentet tilbake ødelagte klipp.

Ta kortet ut av kameraet, dronen, dashbordkameraet, eller hva du enn brukte. Legg det til side. La det være i fred til du er klar til å gjenopprette data fra det.

2. Finn ut om programvare er nok

Noen tilfeller egner seg for et gjenopprettingsforsøk hjemme. Noen gjør ikke det. Jeg ville delt det opp slik.

Programvaregjenoppretting gir mening når

1. Du slettet filene ved en feil.

2. Kortet ble formatert.

3. Kortet vises som RAW.

4. Kameraet ditt melder om en filsystemfeil.

5. Videoene forsvant selv om kortet fortsatt kan leses.

Dropp gjør-det-selv og se etter en gjenopprettingstjeneste når

1. Kortet er sprukket, bøyd eller ser fysisk skadet ut.

2. Datamaskinen din oppdager ikke kortet i det hele tatt.

3. Kortet mister stadig forbindelsen.

4. Enheten melder om maskinvarefeil.

5. Opptakene er viktige nok til at du ikke vil risikere ekstra skade.

Hvis kortet har fysisk skade, er gjentatte skanninger og ny tilkobling ikke en god idé. Jeg ville ikke fortsatt å rote med det.

3. Lag først et bilde av kortet

Dette er steget folk hopper over, og angrer på senere.

Før du kjører gjenoppretting, lag et fullstendig diskbilde av minnekortet. Da får du en kopi av kortet nøyaktig slik det er akkurat nå. Hvis gjenopprettingsforsøket går galt, har du fortsatt den opprinnelige tilstanden lagret et annet sted.

Slik jobber mange gjenopprettingsteknikere. De arbeider med kopien, ikke det originale kortet, om og om igjen. Mindre risiko. Bedre vane.

4. Gjenopprett videoen med Disk Drill

Bildegjenoppretting er vanligvis mindre rotete. Video er der ting blir stygge.

Mange kameraer, droner, dashbordkameraer og actionkameraer lagrer opptak i fragmenter i stedet for i én ryddig sammenhengende fil. En enkel gjenopprettingsapp kan finne deler av filen, men ikke klare å sette dem sammen igjen på en måte som avspilleren din godtar.

Jeg har hatt bedre hell med verktøy bygget for kameraopptak, og Disk Drill blir ofte nevnt for dette på grunn av modusen Advanced Camera Recovery. Den er ment for rekonstruksjon av fragmentert video fra støttede minnekort og kameraer. Den sjekker deler av opptaket og prøver å bygge opp den opprinnelige filstrukturen i stedet for å behandle videoen som én ubrutt blokk. Det hjelper med klipp fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende utstyr.

Hvis du vil prøve det, gjør dette:

1. Koble det originale minnekortet til datamaskinen med en kortleser.

2. Åpne Disk Drill.

3. Velg minnekortet fra listen.

4. Velg Advanced Camera Recovery.

5. Start skanningen.

6. Vent. Noen skanninger tar litt tid.

7. Forhåndsvis det den finner.

8. Lagre gjenopprettede videoer til en annen disk.

Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg gjorde dette feil én gang for flere år siden. Dårlig idé. Lagre dem et annet sted.

5. Åpne de gjenopprettede videoene og test dem

Gjenopprettingen er ikke ferdig når filene dukker opp i en mappe.

Åpne noen av dem. Spol gjennom. Spill av midten, ikke bare de første sekundene. En fil kan se normal ut i starten og fortsatt være ødelagt halvveis gjennom. Jeg lærte dette på den irriterende måten.

Hvis et gjenopprettet klipp nekter å spille av, prøv VLC Media Player først. Hvis skaden er verre, kan et dedikert verktøy for videoreparasjon hjelpe med å rydde opp nok til at opptaket kan brukes igjen.

Først må du sjekke om filene faktisk mangler, eller om mappevisningen lurer deg. Jeg har sett kameraer lagre klipp i rare DCIM-undermapper, og Windows Finder-lignende visning kan overse dem etter en mislykket overføring. Slå på visning av skjulte filer på datamaskinen og se etter .MP4-, .MOV-, .MTS- eller .LRV-filer før du gjør noe annet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør slutte å bruke kortet. Jeg er ikke helt enig i å gå rett til å lage et fullstendig diskbilde først hvis du ikke er komfortabel med diskverktøy. For mange er det tryggere å starte med en skrivebeskyttet skanning med en god gjenopprettingsapp, og deretter kopiere resultatene til PC-en. Mindre fikling, mindre sjanse for at du trykker på feil ting.

En rask triageliste:

1. Kortet leses fint, filer mangler, det er verdt å prøve gjør-det-selv-gjenoppretting.
  2. Kortet ber om formatering, men oppdages fortsatt, gjør-det-selv er fortsatt verdt å prøve.
  3. Kortet kobler fra, blir varmt eller oppdages ikke, stopp. Serviceverksted.
  4. Videoer ble kopiert én gang, og forsvant deretter fra PC-en, sjekk målstasjonen også.

For videoarbeid er Disk Drill et solid sted å starte, spesielt hvis klippene kom fra et kamera eller en drone og filene ser ufullstendige ut. Bruk forhåndsvisning der det er mulig, og gjenopprett til en annen disk. Test deretter filstørrelsen. Et klipp på 0 KB eller et veldig lite klipp er et dårlig tegn. Et klipp med normal størrelse som har avspillingsproblemer betyr ofte korrupsjon, ikke fullstendig tap.

Sjekk også dette hvis du vil ha en enkel oversikt over alternativer for gjenoppretting av SD-kortvideoer og bilder:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede videoer og bilder

Én ting til som mange hopper over. Se på ledig plass på kortet. Hvis de manglende videoene dine totalt er 12 GB og kortet plutselig viser 12 GB ledig, er sletting sannsynlig. Hvis plassen fortsatt er brukt, er filene ofte skjulte, korrupte eller filtabelen er ødelagt. Liten detalj, men det hjelper med å snevre det inn raskt.

Ikke formater det ennå, selv om kameraet fortsetter å mase. Det er der mange går i fella.

Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois egentlig understreket nok: sjekk først om dette faktisk er et SD-kortproblem eller et overføringsproblem.

Hvis videoene forsvant etter kopiering til datamaskinen din, sjekk:

• PC-ens papirkurv
  • målstasjonen med filsøk etter filtype
  • videoeditorens import-/cache-mappe
  • om filene ble null byte under overføringen

Mange tilfeller av SD-kortgjenoppretting er egentlig bare ufullstendige kopieringer. Har sett det mer enn én gang, irriterende nok.

Jeg er også litt uenig i tanken om at alle bør starte med dypere gjenopprettingsmoduser med en gang. Hvis kortet fortsatt monteres normalt, gjør først en vanlig filnivåsjekk med et verktøy som Disk Drill og se om den opprinnelige mappestrukturen fortsatt er der. Hvis den er det, forteller det deg som regel mer enn en rå gjenoppretting gjør. Rå gjenoppretting kan spytte ut navnløse videobiter og skape rot.

Dette ville jeg gjort i denne rekkefølgen:

1. Lås SD-kortet hvis det har en fysisk skrivebeskyttelsesbryter.
  2. Test det i en annen kortleser, ikke bare en annen USB-port.
  3. Søk manuelt etter skjulte eller rare videofiler.
  4. Sjekk brukt/ledig plass på kortet.
  5. Kjør en ikke-destruktiv skanning med Disk Drill.
  6. Gjenopprett bare til datamaskinen din eller en annen ekstern stasjon.
  7. Hvis gjenopprettede klipp finnes, men ikke kan åpnes, se deretter på verktøy for videoreparasjon.

Hvis kortet er ustabilt, tregt, forsvinner tilfeldig eller ber om formatering hver gang, slutt å tukle med det. Det er der gjør-det-selv blir risikabelt veldig fort.

For alle som undersøker denne typen rot, er denne tråden ganske treffsikker: hvordan gjenopprette tapt video fra et korrupt SD-kort.

Det viktigste: ikke kjør CHKDSK, ikke formater, og ikke sett kortet tilbake i kameraet for å se om det kommer tilbake. Det grepet skaper mange problemer for folk.

Et perspektiv jeg vil legge til til det @voyageurdubois, @espritlibre og @mikeappsreviewer sa: sjekk om kameraet fortsatt ser miniatyrbilder eller antall klipp. Hvis kameraet viser klipp, men datamaskinen ikke gjør det, peker det ofte på et problem med kortleser, overføring eller tolkning av filsystemet, ikke faktisk sletting.

Jeg ville heller ikke alltid stole på kameraets innebygde avspilling som bevis på at filene er trygge. Noen kameraer kan vise bufrede miniatyrbilder selv når den faktiske videofilen er skadet.

Det jeg ville sjekket først:

• kortets etikett og kapasitet samsvarer med det du forventer
  • skrivehastighet / kortets alder hvis dette skjedde under langvarig opptak
  • om det siste klippet ble avbrutt av batteritap eller tvungen avslutning
  • om de manglende filene bare er de nyeste, noe som ofte betyr katalogskade snarere enn full kortsvikt

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg for en første gjennomgang.

Fordeler:

• enkelt grensesnitt
  • god på vanlige tilfeller av filtap på SD-kort
  • kan forhåndsvise noen gjenopprettbare filer
  • nyttig når du vil ha en rask skanning uten å rote med kommandolinjeverktøy

Ulemper:

• er ikke magisk for kort som svikter fysisk
  • dypskanninger kan gi rotete filer med endrede navn
  • gjenoppretting av store videoer kan ta en stund
  • full gjenopprettingsfunksjonalitet koster penger

Min lille uenighet med leiren som sier skann umiddelbart: hvis kortet oppfører seg merkelig, men fortsatt er lesbart, kan det noen ganger allerede være for mye å bare montere det gjentatte ganger. Hvis det klikker, kobler ut, fryser Explorer eller stopper opp ved lesing, stans og eskaler.

Hvis gjenopprettede videoer også finnes, men ikke kan spilles av, sammenlign størrelsen deres med det kameraet ditt normalt produserer per minutt. Det forteller deg mye raskere enn å gjette. Et 20-sekunders 4K-klipp som kommer tilbake som 3 MB er vanligvis ødelagt eller ufullstendig.