Mitt exFAT-SD-kort ble korrupt etter at filer ved et uhell ble slettet, og nå ber datamaskinen min enten om å formatere det eller klarer ikke å lese det ordentlig. Jeg trenger hjelp til å finne en trygg måte å gjenopprette de slettede bildene og videoene på uten å gjøre datatapet verre.
Ja, det er mulig å gjenopprette filer fra et exFAT-SD-kort eller en USB-enhet, selv om det ser korrupt ut og du aldri tok noen sikkerhetskopi. Det viktigste er å slutte å bruke enheten med én gang. Hvert nytt bilde, hver video, kopieringsoperasjon eller reparasjonsforsøk kan overskrive data som fortsatt kan ligge der.
Ikke formater det bare fordi Windows ber deg om det. Det samme gjelder å kjøre CHKDSK som første steg. Disse verktøyene er laget for å gjøre filsystemet brukbart igjen, ikke for å beskytte de manglende filene dine. Hvis problemet er logisk korrupsjon, kan det faktisk gjøre gjenoppretting vanskeligere å fikse det først. En hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringene mer enn selve dataene, så filer kan fortsatt være mulige å gjenopprette helt til noe skriver over dem.
Det som fungerte for meg var ganske enkelt. Jeg hadde slettet flere kameravideoer fra et exFAT-SD-kort ved et uhell, så jeg sluttet å bruke kortet umiddelbart, tok det ut av kameraet og koblet det til PC-en min med en kortleser. Den delen betyr mer enn folk tror, fordi kameraet aldri fikk sjansen til å skrive noe annet til kortet.
Jeg brukte Disk Drill. Den grunnleggende prosessen er:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet eller USB-enheten.
- Koble til exFAT-enheten.
- Velg enheten og klikk på Søk etter tapte data.
- Bruk Universal Scan i de fleste tilfeller.
- Vent til skanningen er fullført og forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett filene til datamaskinen din eller en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet eller USB-minnepinnen.
På Windows lar Disk Drill deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som i det minste er nok til å sjekke om filene vises før du betaler for noe. Diskavbildningsfunksjonen er også verdt å bruke hvis kortet oppfører seg ustabilt. Hvis det kobler fra, leser smertefullt sakte eller virker ustabilt, lag et bilde av kortet først, og skann deretter dette bildet i stedet for å skanne den opprinnelige enheten gjentatte ganger.
For kameraopptak, spesielt fra DJI, GoPro, Canon, Sony og lignende enheter, prøv også Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler fra kameraer kan være delt opp i fragmenter, og en vanlig skanning klarer kanskje ikke alltid å bygge dem riktig opp igjen. ACR er laget for den typen fragmenterte opptak, så det er verdt å kjøre det før du bestemmer deg for at videoene er borte.
Hvis Disk Drill ikke finner noe nyttig, er TestDisk et annet alternativ. Det er gratis og mer teknisk, så det er ikke like brukervennlig, men det kan være veldig bra når det egentlige problemet er en skadet partisjon eller et korrupt filsystem i stedet for en vanlig sletting.
Den ene gangen jeg ikke ville fortsatt å rote med gjør-det-selv-verktøy, er når enheten virker fysisk skadet. Hvis SD-kortet eller USB-minnepinnen ikke vises på flere datamaskiner, stadig kobler ut, ser skadet ut eller blir uvanlig varmt, slutt å bruke det og ta kontakt med et gjenopprettingslaboratorium. Mange laboratorier vil vurdere det gratis. Den faktiske gjenopprettingen kan koste fra noen hundre dollar til godt over 1 000 dollar, avhengig av hva som har sviktet, men hvis maskinvaren er i ferd med å dø, kommer programvare vanligvis ikke til å løse det.
Så ja, exFAT-gjenoppretting kan fungere uten en sikkerhetskopi. Bare ikke fortsett å skrive til kortet, ikke reparer eller formater det først, og gjenopprett filene til en annen disk.
Om kortet fortsatt vises som en fysisk enhet, er viktigere enn om Windows kan åpne stasjonsbokstaven. Hvis Diskbehandling, Enhetsbehandling eller et gjenopprettingsprogram kan se den faktiske kapasiteten på SD-kortet, har du fortsatt noe programvare kan jobbe med. Hvis det bare viser 0 byte, intet medium eller stadig forsvinner, er det et annet problem, og jeg ville sluttet å prøve tilfeldige skanninger.
Jeg er enig i advarselen om å ikke formatere eller kjøre CHKDSK først, men jeg ville vært ekstra forsiktig med å skanne kortet om og om igjen hvis det oppfører seg ustabilt. En full skanning kan lese hele kortet i timevis, og ustabil flashlagring blir noen ganger verre under det. Hvis bildene eller videoene er viktige, lag først et sektor-for-sektor-avbildning og skann avbildningen. Disk Drill kan gjøre det på en mer brukervennlig måte, eller ddrescue er det billigere alternativet hvis du er komfortabel med Linux-verktøy. Uansett, lagre avbildningen på en disk med mer ledig plass enn hele SD-kortet, ikke bare størrelsen på de slettede filene.
En liten detalj folk overser: I gjenopprettingsprogrammet velger du hele SD-kortet eller diskavbildningen, ikke bare det skadede exFAT-volumet/stasjonsbokstaven. Hvis partisjonstabellen eller exFAT-metadataene er ødelagt, kan skanning av bare det synlige volumet gå glipp av ting. Og ikke bli overrasket hvis gjenopprettede videoer har rare navn eller ingen mappestruktur. Med slettede filer på exFAT er det ofte mer realistisk å få tilbake innholdet enn å få tilbake den opprinnelige ryddige mappestrukturen.
Forvent at gjenopprettingen blir rotete heller enn som en ren angreknapp. På exFAT kan programvaren finne «filer», men det betyr ikke alltid at bildene eller videoene er helt intakte. For bilder er forhåndsvisning et greit tegn. For videoer er en forhåndsvisning eller et filnavn svakere bevis, fordi filen fortsatt kan mangle biter eller ha en ødelagt header.
Jeg ville fulgt @waldgeist sitt råd om å lage et image først hvis kortet er ustabilt, men jeg ville også vært kresen på maskinvaren. Bruk en enkel SD-kortleser koblet direkte til datamaskinen, ikke et kamera over USB, ikke en ustabil hub, og ikke en leser som stadig kobler fra og til igjen. Hvis du har en SD-adapter i full størrelse med en låsebryter, sett den til låst før du kobler til. Det er ikke en perfekt skriveblokkering, men det reduserer sjansen for at operativsystemet eller en app skriver søppel til kortet.
Disk Drill er greit for en første runde fordi det er lettere å forstå enn TestDisk, men ikke vurder suksess kun ut fra antall funn i skanningen. Gjenopprett en liten mengde til den interne disken eller en annen ekstern disk, og åpne så filene faktisk. For videoer, spill dem helt av eller hopp i det minste rundt på tidslinjen. Hvis de gjenopprettede filene er små, dupliserte, har tilfeldige navn, eller bare de første sekundene kan spilles av, betyr det vanligvis at skanningen fant fragmenter heller enn komplette brukbare filer. På det tidspunktet ville jeg sluttet å gjenta skanninger på kortet og enten bare jobbet fra et image eller sendt det inn hvis opptakene er viktige.
Et kort som ble slettet fra og deretter latt være i fred, er et helt annet tilfelle enn et kort som det ble slettet fra, satt inn igjen i et kamera og brukt til en ny opptaksøkt. I det første tilfellet kan gjenopprettingsprogramvare ha en rimelig sjanse. I det andre kan de manglende bildene/videoene allerede være delvis overskrevet, og ingen programmer kan få tilbake overskrevne data.
Det korrupte er det som gjør dette mer krevende. Hvis Windows ber om å formatere det, ikke klikk deg videre, men ikke fortsett å koble det fra og til ti ganger i håp om at det plutselig monteres. Hver dårlig tilkobling eller tvungen reparasjonsforespørsel er enda en sjanse for at systemet, kameraprogramvaren, skysynkroniseringsverktøyet eller antiviruset berører kortet. Jeg ville deaktivert alle apper for automatisk import før du kobler det til, spesielt bildebehandlere som umiddelbart skanner flyttbare medier.
Jeg er enig med @waldgeist i å skanne hele det fysiske kortet eller et image, ikke bare stasjonsbokstaven. Mange velger det synlige RAW-/exFAT-volumet fordi det ser ut som det opplagte valget, og lurer så på hvorfor resultatene er svake. Hvis partisjonsinformasjonen er skadet, representerer volumet kanskje ikke lenger den reelle strukturen. En full skanning av enheten er tregere, men det er det tryggere valget når selve filsystemet er tvilsomt.
Disk Drill er et greit valg hvis du vil ha et mindre teknisk verktøy, men se på forhåndsvisningen som et filter, ikke et løfte. For bilder betyr forhåndsvisninger vanligvis at du er nær. For videoer ville jeg først gjenopprettet noen få eksempler og sjekket filstørrelse, varighet og avspilling nær slutten av klippet. En gjenopprettet video på 4 GB som bare spiller de første 12 sekundene, er ingen seier, selv om filnavnet ser riktig ut.
Det kjedelige folk glemmer, er lagringsplass. Hvis det er et SD-kort på 256 GB, ha mer enn 256 GB ledig et annet sted før du lager et image av det, pluss ekstra plass til gjenopprettede filer. Ikke gjenopprett til SD-kortet, ikke reparer kortet først, og ikke formater det bare for å få gjenopprettingsprogramvaren til å se det. Hvis kortet forsvinner, viser 0 byte eller blir varmt, stopp der. Da er det ikke lenger en vanlig jobb med slettede filer, og mer gjør-det-selv-skanning kan gjøre den endelige gjenopprettingen verre.