Ik heb foto’s van mijn iPhone geïmporteerd naar de Foto’s-app op mijn Mac en wil ruimte vrijmaken door ze van de iPhone te verwijderen. Ik ben bang dat hierdoor de geïmporteerde foto’s ook van mijn Mac of uit iCloud-foto’s worden verwijderd. Kan iemand uitleggen wat de veiligste manier is om alleen de kopieën op de iPhone te verwijderen?
Als je je iPhone-foto's naar een Mac hebt geïmporteerd en verwachtte dat de opslag op de telefoon zou afnemen, dan zit daar de adder onder het gras: importeren kopieert de bestanden alleen. Het verplaatst ze niet. De originelen staan nog steeds op de iPhone totdat je ze zelf verwijdert.
Iets anders waar mensen vaak over struikelen, is iCloud-foto's. Als iCloud-foto's is ingeschakeld, laat de app Foto's meestal het selectievakje Verwijder onderdelen na import niet zien. Apple doet dat omdat de fotobibliotheken van je iPhone en Mac als dezelfde gesynchroniseerde bibliotheek worden behandeld. Als je iets van de telefoon verwijdert, kan die verwijdering ook terug synchroniseren naar de Mac.
Dus als je doel is houd deze op de Mac, verwijder ze van de telefoon, begin dan niet zomaar met verwijderen terwijl iCloud-foto's actief is, tenzij je precies weet waar de kopieën op de Mac zijn opgeslagen.
Je hebt een paar werkbare opties:
- Schakel iCloud-foto's tijdelijk uit in Instellingen - Foto's voordat je de iPhone met de Mac verbindt. Zodra synchronisatie is gepauzeerd, kan de optie om na import te verwijderen weer verschijnen. Schakel iCloud-foto's weer in nadat je klaar bent met opruimen.
- Gebruik Image Capture in plaats van de app Foto's.
Image Capture is meestal de nettere manier om dit te doen. Het staat al geïnstalleerd op de Mac in de map Programma's, maar veel mensen openen het nooit.
- Verbind de iPhone met USB
- Open Image Capture
- Kies de iPhone in de zijbalk
- Druk op Command A om alles te selecteren
- Gebruik het verwijderpictogram onderaan
Image Capture behandelt de iPhone meer als een normaal aangesloten apparaat, niet als een gesynchroniseerde Foto's-bibliotheek. Daarom kan het minder irritant zijn dan de app Foto's bij het opruimen.
Eén stap die ik niet zou overslaan: controleer de bestanden op de Mac voordat je iets van de telefoon verwijdert. Open een handvol willekeurige foto's en video's. Zorg dat video's echt afspelen en niet alleen miniaturen zijn. Vergelijk ook het aantal op de telefoon met wat er op de Mac is terechtgekomen. Slechte of gedeeltelijke overdrachten zijn zeldzaam genoeg om te vergeten, maar komen vaak genoeg voor om je dag te verpesten als je eerst verwijdert.
Je kunt geïmporteerde onderdelen ook direct vanaf de iPhone verwijderen. Ga in Foto's naar Albums - Hulpprogramma's - Importen. Tik op Selecteer, tik daarna op het eerste onderdeel en sleep omhoog zonder je vinger op te tillen om snel een grote reeks te selecteren. Verwijder ze daarna.
Onthoud wel dat verwijderen niet de laatste stap is. De opslagbalk verandert mogelijk niet, omdat alles 30 dagen naar Recent verwijderd gaat en nog steeds meetelt voor de opslag. Ga naar Albums - Recent verwijderd en kies Verwijder alles als je de ruimte echt terug wilt.
En ja, als iCloud-foto's nog aan staat, kan verwijderen vanaf de iPhone dezelfde foto's ook van je Mac en andere gesynchroniseerde apparaten verwijderen. Om dat te voorkomen, pauzeer je eerst iCloud-foto's of zorg je ervoor dat de kopieën op de Mac ergens lokaal en buiten iCloud Drive zijn opgeslagen voordat je iets van de telefoon verwijdert.
Als de telefoon na het opruimen van importen nog steeds traag aanvoelt, is het probleem waarschijnlijk ook oudere rommel: enorme video's, burstfoto's, op elkaar lijkende dubbele foto's, schermafbeeldingen en dingen waarvan je was vergeten dat ze er nog stonden.
Clever Cleaner is gratis, zonder advertenties of abonnement. Het tabblad Heavies sorteert bestanden van groot naar klein, wat handig is omdat een paar oude video's meer ruimte kunnen innemen dan de hele importreeks. Het tabblad Similars groepeert bijna dubbele foto's en kiest een beste opname uit elke groep, zodat je de extra's sneller kunt verwijderen. Het laat ook bestandsgroottes zien vóór verwijdering, en de verwerking blijft op het apparaat.
Na het opruimen van de import vond die app nog ongeveer 15 GB extra die bij de handmatige opschoning was gemist. Zodra die ruimte was vrijgemaakt, verdwenen de toetsenbordvertraging en het trage cameragedrag door te weinig opslagruimte.
De verborgen valkuil is dat “op mijn Mac” twee verschillende dingen kan betekenen: veilig gekopieerd naar een lokale Foto’s-bibliotheek, of nog steeds onderdeel van een met iCloud gesynchroniseerde bibliotheek waar verwijderingen overal worden doorgevoerd. Als iCloud-foto’s op beide apparaten is ingeschakeld, betekent verwijderen vanaf de iPhone meestal verwijderen uit iCloud, niet alleen het opschonen van de telefoon. Als je een echte back-up alleen op de Mac wilt, exporteer dan eerst de geïmporteerde foto’s vanuit Foto’s naar een gewone map op de Mac of een externe schijf, en controleer daarna een paar bestanden voordat je iets van de telefoon verwijdert. Daarna is het veel minder eng om ze van de iPhone te verwijderen, omdat je dan niet langer afhankelijk bent van het gedrag van Foto’s/iCloud om de enige kopie te beschermen.
Een miniatuur op de Mac is geen bewijs dat het origineel daar ook echt is opgeslagen. Dat is het verraderlijke deel dat ik zou controleren voordat je veel gaat verwijderen. Als in je Mac Foto’s-bibliotheek iCloud-foto’s is ingeschakeld met Optimaliseer Mac-opslag, kan de Mac de foto in de bibliotheek tonen terwijl voor de versie op volledige grootte op iCloud wordt vertrouwd.
Dus ja, als de foto’s echt zijn geïmporteerd in een lokale Mac Foto’s-bibliotheek die niet synchroniseert met iCloud, zou het verwijderen ervan van de iPhone die Mac-kopieën niet moeten verwijderen. Maar als iCloud-foto’s betrokken is, beschouw dan de iPhone, Mac en iCloud als één gedeelde bibliotheek. Verwijder je het op één plek, dan kan het ook van de andere verdwijnen en daarna een tijdje in Recent verwijderd blijven staan.
Mijn veiligere test zou saai maar effectief zijn: kies 5 of 10 foto’s en video’s, exporteer ze vanuit Foto’s op de Mac naar een gewone map zoals Bureaublad of een externe schijf, open ze vanuit die map, verwijder vervolgens alleen diezelfde onderdelen van de iPhone en kijk wat er gebeurt. Als ze in de map blijven staan, heb je een echte aparte kopie. Zodra je dat weet, kun je opschalen. Ik zou er niet op vertrouwen dat ik ze in Foto’s kan zien als enige aanwijzing, tenzij je hebt bevestigd dat de Mac de originelen lokaal bewaart of je ze ergens buiten de gesynchroniseerde Foto’s-bibliotheek hebt geëxporteerd.
Maak Recent verwijderd niet leeg totdat je een geverifieerde kopie hebt die zich buiten de synchroniserende bibliotheek bevindt.
Het antwoord hangt minder af van geïmporteerd en meer van de vraag of iCloud-foto’s de telefoon en de Mac met elkaar verbindt. Als iCloud-foto’s uit staat en de foto’s zijn gekopieerd naar de lokale Foto’s-bibliotheek van de Mac, dan zou het verwijderen ervan van de iPhone de kopieën op de Mac niet moeten verwijderen. Als iCloud-foto’s aan staat, is verwijderen vanaf de iPhone meestal een verwijdering uit de bibliotheek, niet alleen van de telefoon. Daardoor kunnen dezelfde onderdelen uit iCloud en van de Mac worden verwijderd.
Ik ben het eens met de waarschuwingen hierboven, maar ik zou voorzichtig zijn met het idee om iCloud-foto’s tijdelijk uit te zetten. Het kan werken, maar het kan ook verwarrende meldingen geven over het bewaren van kopieën, het verwijderen van foto’s van het apparaat, het downloaden van originelen, enzovoort. Als je telefoon al weinig opslagruimte heeft, kan het mislukken of eeuwig duren als je hem vraagt om originelen te downloaden voordat je synchronisatie uitschakelt. Ik zou dat niet als een snelle schakelaar zien, tenzij je weet wat er precies wordt gevraagd.
De duidelijkste grens is deze: maak eerst een apart archief. Selecteer in Foto’s op de Mac de geïmporteerde onderdelen en gebruik Archief > Exporteer > Exporteer ongewijzigde originelen als je de daadwerkelijke originele bestanden wilt. Zet ze in een normale Finder-map op de Mac, een externe schijf of allebei. Open daarna een paar foto’s en video’s vanuit Finder, niet vanuit de Foto’s-app. Daarmee bewijs je dat je bestanden hebt die er niet van afhankelijk zijn dat iCloud-foto’s intact blijft.
Verwijder daarna desgewenst vanaf de iPhone, maar wacht nog even voordat je Recent verwijderd leegmaakt. Geef de Mac en iCloud de kans om te laten zien wat er is gebeurd. Als de Foto’s-bibliotheek van de Mac ze plotseling verliest, heb je nog steeds de geëxporteerde map. Als er niets misgaat, kun je daarna Recent verwijderd leegmaken om de ruimte daadwerkelijk terug te winnen.
Kleine ergernis die mensen vergeten: verwijderen vanuit de Foto’s-app op de iPhone maakt niet meteen veel ruimte vrij als de onderdelen nog in Recent verwijderd staan. Raak dus niet in paniek als het opslagcijfer in eerste instantie nauwelijks verandert, maar haast je ook niet om alles definitief te verwijderen totdat je de reservekopie hebt bevestigd.