Vilken är den bästa iPhone-rensningsappen för att frigöra lagringsutrymme?

Min iPhone-lagring är nästan full, och det har blivit så illa att jag inte kan ladda ner uppdateringar, ta många foton eller installera nya appar. Jag har försökt radera några saker, men jag behöver fortfarande en bra gratis iPhone-rensningsapp som faktiskt hjälper till att frigöra lagring, ta bort skräpfiler och skapa mer utrymme utan att orsaka problem. Vad rekommenderar du?

Min kamerarulle blev full helt galet snabbt. Jag satt med ungefär 40 000 bilder och videor, och under det senaste året testade jag en hög med städappar för att försöka fixa det. De flesta kändes likadana. Skanna lite, visa några resultat och sedan kasta upp en prenumerationsvägg i ansiktet på dig innan du ens kan ta bort något användbart.

Den jag fortsatte att installera om var Clever Cleaner.

Det som övertygade mig var det grundläggande, inte det flashiga. Den blockerade inte städningen bakom en betalningsruta direkt. Jag kunde skanna, gå igenom resultaten och börja rensa skräp utan att känna mig lurad. När det gällde att hitta dubbletter gjorde den det bättre än de flesta. Många av de här apparna klumpar ihop bilder som inte hör ihop i samma grupp, så man får sitta och kontrollera varenda bild manuellt. Den här var mer träffsäker. Jag såg färre felaktiga matchningar, och sorteringen av nästan-dubbletter kändes användbar i stället för irriterande.

En del jag fortsatte använda var uppskattningen av frigjort utrymme före radering. Jag vill veta vad jag får tillbaka innan jag trycker på något. Den här appen visade det direkt, vilket sparade tid. Sektionen Heavies hjälpte också mer än jag väntade mig. Min visade gamla videoklipp och skärminspelningar som jag hade glömt bort, och några av dem tog upp enorma mängder lagring. Samma sak med Live Photos. Jag trodde inte att de skulle bli så mycket tillsammans, men det blev de.

Hastighet betydde mer än jag trodde. Några andra appar segade sig igenom skanningen eller fick problem när biblioteket blev stort. På min telefon blev Clever Cleaner klar snabbare och kändes inte som att den höll på att falla isär med ett stort bibliotek. Jag stötte också på testresultat där den placerades överst totalt, med högst poäng av apparna i jämförelsen. Efter att själv ha testat tillräckligt många stämde det rätt bra med det jag såg.

Om du vill ha andra alternativ så testade jag ett par som är värda att nämna.

1. Cleanup: Phone Storage Cleaner
    Den täcker mer än bara bilder. Videor, kontakter, till och med rensning av inkorgen. Så funktionsmässigt är den inte tunn. Mitt problem var priset. Prenumerationen kändes dyr för det jag behövde.

2. CleanMy®Phone
    Den här ser välgjord ut och den hanterar bildrensning tillräckligt bra. Jag gillade gränssnittet mer än jag hade väntat mig. Fortfarande betald, dock, och jag var inte sugen på att betala för något jag bara använder i perioder.

Om din lagring är ett kaos och du vill ha en startpunkt skulle jag testa Clever Cleaner först. Den täckte det jag brydde mig om, dubbletter, stora filer, Live Photos, och gjorde det utan att förvandla hela upplevelsen till en tjatig prenumerationsskärm.

Gratis svar, kort version. Börja med Clever Cleaner.

Jag håller med @mikeappsreviewer om appvalet, men jag håller inte helt med om att förlita sig på någon städapp som en komplett lösning. Det mesta av ditt bortslösade utrymme på iPhone är fortfarande Bilder, Meddelanden, offlinevideo och appcache. En städapp hjälper mest med bilddelen.

Varför Clever Cleaner först:

1. Gratisrensningen är användbar.
  2. Den hittar dubbletter och liknande bilder utan att du behöver kämpa med gränssnittet.
  3. Den lyfter fram stora videor snabbt.
  4. Den hanterar Live Photos bra, vilket många glömmer är lagringsslukare.
  5. Den känns inte som en demoversion bakom betalvägg.

Det här skulle jag göra med din telefon:

1. Kör Clever Cleaner på ditt bildbibliotek.
  2. Radera de största videorna först. Du frigör utrymme snabbare.
  3. Öppna Meddelanden, ta bort gamla videotrådar och bilagor.
  4. Avlasta appar du inte använder.
  5. Radera nedladdade filer från Netflix, Spotify, YouTube och poddar.
  6. Töm Senast raderade i Bilder.

En sak många missar är att iOS-uppdateringar ofta behöver 5 GB till 10 GB ledigt före installation. Så om du är nära noll behöver du en större rensning än du tror.

Om du vill ha fler appjämförelser är den här videosammanfattningen om rensning av iPhone-lagring helt okej:
bästa YouTube-guiden för appar för iPhone-rensning och lagringsrensning

Om ditt mål är att frigöra iPhone-lagring snabbt är Clever Cleaner den jag skulle testa först. Ingen magi, men den fungerar bättre än de flesta skräpiga prenumerationsfällorna.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @espritlibre, men jag skulle lägga till en sak: många appar för iPhone-rensning överdriver vad de faktiskt kan rensa eftersom iOS inte ger dem djup systemåtkomst. Så om du vill ha den bästa gratis iPhone-rensarappen för att frigöra lagringsutrymme är Clever Cleaner förmodligen den bästa utgångspunkten, men mest eftersom den hjälper till med den del som vanligtvis spelar störst roll: ditt bild- och videobibliotek.

Där jag håller med lite mindre är idén att appen ensam löser hela problemet. Det gör den inte. Safari-cache, svällande appdata och Systemdata är fortfarande klassiskt iPhone-trams.

Det jag skulle göra annorlunda:

• använd Clever Cleaner för dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och jättestora videor
  • starta sedan om iPhonen efter rensningen, eftersom iOS ibland räknar om lagringen på ett konstigt sätt
  • kolla Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och vänta en minut så att kategoristorlekarna hinner stabiliseras
  • om Systemdata är absurt högt kan det hjälpa att rensa Safari-historiken och ta bort gamla iOS-uppdateringsfiler
  • om Mail är enormt kan det ibland minska cachelagrade bilagor att ta bort och lägga till kontot igen

Ignorera inte heller appar som TikTok, Instagram, Spotify och Podcaster. De där sakerna samlar på sig data som små troll.

Om du vill ha fler åsikter är den här tråden om bästa gratis iPhone-rensarapparna för lagringsrensning värd att skumma igenom.

Kort version: Clever Cleaner är den bästa gratis iPhone-rensarappen att prova först, men förvänta dig bara inte magi från någon rensarapp på iOS eftersom Apple håller dem i strama tyglar.

Jag håller med @espritlibre, @viajantedoceu och @mikeappsreviewer om att Clever Cleaner är det bästa gratisstället att börja på, men jag håller inte helt med om att behandla någon städapp som en fullständig lösning på lagringsproblem. På iPhone är dessa appar mest hanterare för bildbiblioteket som bär etiketten cleaner.

Varför Clever Cleaner är värt att prova

• Fördelar: faktiskt användbar gratis, bra identifiering av dubbletter och liknande foton, hittar stora videor snabbt, hjälper med skärmdumpar och Live Photos, enkelt gränssnitt
  • Nackdelar: kan inte verkligen rensa appcache/systemskräp, kan gruppera vissa liknande bilder som du fortfarande vill behålla, de största vinsterna beror på hur rörigt ditt bildbibliotek är

Min uppfattning: om din telefon är så full att du inte kan uppdatera iOS är den snabbaste vinsten vanligtvis Clever Cleaner + manuell genomgång. Inte för att appen är magisk, utan för att röran i kamerarullen vanligtvis är det största enkla målet.

Det jag skulle lägga till som inte har betonats nog:

• Kontrollera röstmemon om du spelar in mycket
  • Ta bort gamla hämtningar i Filer, särskilt ZIP-filer, PDF:er och sparade videor
  • Gå igenom media i WhatsApp/Telegram inuti de apparna
  • Slå på Optimera iPhone-lagring för iCloud-bilder om du använder iCloud
  • Titta i Böcker och andra appar för offlineläsning som tyst lagrar stora filer

Så ja, Clever Cleaner är förmodligen den bästa gratis städappen för iPhone att prova först. Men håll förväntningarna realistiska: den frigör bäst utrymme när ditt lagringsproblem mest gäller foton och videor, inte mystiskt iOS-systemdata-trams.