Vilken gratis videoredigeringsprogramvara har ingen vattenstämpel?

Jag letar efter gratis videoredigeringsprogramvara som inte lägger till en vattenstämpel på videorna. Jag har använt vissa programvaror tidigare och de lägger alltid till vattenstämplar. Det är för ett personligt projekt, och jag vill att det ska se rent ut. Kan du föreslå några alternativ?

DaVinci Resolve. Utan tvekan, det är vad du behöver. Gratis, professionell nivå och INGA VATTENSTÄMPLAR. Det är som enhörningen av videoredigeringsprogram. Visst, det finns en betald studioversion, men gratisversionen har mer än tillräckligt med funktioner för de flesta projekt. Färgkorrigering? Boom. Ljudredigering? Boom. Till och med Fusion för VFX? Japp, boom igen. Det kan vara lite överväldigande i början eftersom det är fylld med verktyg, men det finns massor av handledningar där ute. Se bara till att din dators specifikationer är tillräckligt bra eftersom det kan vara något krävande, särskilt vid arbete med högupplöst material eller komplexa redigeringar. Med det sagt är det värt ansträngningen, och ditt personliga projekt kommer att se skarpt, rent och – bäst av allt – utan vattenstämplar.

Okej, men låt oss prata om Shotcut! Jag vet att @waldgeist hyllade DaVinci Resolve, och ja, det är fantastiskt om du har en kraftfull dator och är redo att bestiga en rejäl inlärningskurvans berg. Men om du vill ha något enklare och ändå utan vattenmärkning? Shotcut är din vän. Öppen källkod, helt gratis, plattformsoberoende (Windows, Mac, Linux) och inga otrevliga annonser eller dolda konstigheter som lurar i hörnen och väntar på att överraska dig.

Ärligt talat, det har allt du behöver för de flesta personliga projekt: tidslinjeredigering, bra övergångar, ljudverktyg, filter – alla nödvändigheter. Visst, det är inte lika ‘HOLLYWOOD-redo’ som Resolve, men för något rent och enkelt? Fungerar alldeles utmärkt. Och kan vi uppskatta att det inte överbelastar din dator som vissa andra program gör? (RESOLVE, JAG TITTAR PÅ DIG.)

En nackdel: användargränssnittet är inte vad jag skulle kalla snyggt eller modernt – känns lite som att det kommer från Windows Vista-eran, om jag ska vara ärlig. Men, funktion före form, eller hur? Det gör jobbet utan att täcka din skapelse med vattenmärken. Dessutom är det mycket enklare att komma igång med än DaVinci, så det sparar dig från att behöva plöja igenom 40 tutorials innan du ens kan klippa en scen. Ge det en chans.