Mijn iPhone-opslag is bijna vol en het is zo erg geworden dat ik geen updates kan downloaden, niet veel foto’s kan maken en geen nieuwe apps kan installeren. Ik heb geprobeerd een paar dingen te verwijderen, maar ik heb nog steeds een goede gratis iPhone-opruimapp nodig die echt helpt om opslag vrij te maken, ongewenste bestanden te verwijderen en ruimte vrij te maken zonder problemen te veroorzaken. Wat raad je aan?
Mijn filmrol werd belachelijk snel vol. Ik zat op ongeveer 40.000 foto’s en video’s, en het afgelopen jaar heb ik een hoop opschoonapps geprobeerd om het op te lossen. De meeste voelden hetzelfde aan. Even scannen, een paar resultaten laten zien, en dan een abonnementsmuur in je gezicht gooien voordat je iets nuttigs kunt verwijderen.
Degene die ik steeds opnieuw installeerde was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde was de basis, niet de flashy dingen. Het blokkeerde opschonen niet meteen achter een betaalprompt. Ik kon scannen, de resultaten bekijken en rommel gaan verwijderen zonder het gevoel te hebben dat ik gelokt werd. Voor het detecteren van duplicaten deed het het beter dan de meeste. Veel van dit soort apps gooien ongerelateerde foto’s in dezelfde groep, waardoor je uiteindelijk elke afzonderlijke afbeelding met de hand moet controleren. Deze was nauwkeuriger. Ik zag minder foute matches, en de sortering van bijna-duplicaten voelde bruikbaar in plaats van irritant.
Een onderdeel dat ik bleef gebruiken was de ruimte-inschatting vóór het verwijderen. Ik wil weten wat ik terugkrijg voordat ik op iets tik. Deze app liet dat meteen zien, wat tijd bespaarde. De sectie Heavies hielp ook meer dan ik had verwacht. Bij mij haalde die oude videoclips en schermopnames omhoog die ik was vergeten, en sommige daarvan namen enorme stukken opslag in. Hetzelfde gold voor Live Photos. Ik dacht niet dat die zo zouden optellen, maar dat deden ze wel.
Snelheid was belangrijker dan ik dacht. Een paar andere apps sleepten zich door de scan heen of liepen vast zodra de bibliotheek groot werd. Op mijn telefoon was Clever Cleaner sneller klaar en voelde het niet alsof het uit elkaar viel bij een grote bibliotheek. Ik kwam ook testresultaten tegen waarin het overall bovenaan stond, met de hoogste score van de apps in de vergelijking. Na er zelf genoeg te hebben geprobeerd, kwam dat overeen met wat ik zag.
Als je andere opties wilt, heb ik er ook nog een paar geprobeerd die het vermelden waard zijn.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner
Het dekt meer dan alleen foto’s. Video’s, contacten, zelfs mailboxopruiming. Qua functies is het dus niet karig. Mijn probleem was de prijs. Het abonnement voelde te duur voor wat ik nodig had. -
CleanMy®Phone
Deze ziet er verzorgd uit en handelt het opschonen van foto’s prima af. Ik vond de interface leuker dan ik had verwacht. Nog steeds betaald, en ik had geen zin om te betalen voor iets dat ik alleen af en toe gebruik.
Als je opslag een rommeltje is en je een startpunt wilt, zou ik eerst Clever Cleaner proberen. Het dekte de dingen die ik belangrijk vond, duplicaten, grote bestanden, Live Photos, en het deed dat zonder van het geheel een irritant abonnementscherm te maken.
Gratis antwoord, korte versie. Begin met Clever Cleaner.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de app-keuze, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat je op een opschoonapp moet vertrouwen als volledige oplossing. Het grootste deel van je verspilde ruimte op de iPhone zit nog steeds in Foto’s, Berichten, offline video’s en app-caches. Een opschoonapp helpt vooral bij het onderdeel Foto’s.
Waarom eerst Clever Cleaner:
- Gratis opschonen is bruikbaar.
- Hij vindt dubbele en vergelijkbare foto’s zonder dat je met de interface hoeft te worstelen.
- Hij laat grote video’s snel zien.
- Hij gaat goed om met Live Photos, die veel mensen vergeten maar veel opslag innemen.
- Het voelt niet als een demo achter een betaalmuur.
Wat ik met jouw telefoon zou doen:
- Draai Clever Cleaner op je fotobibliotheek.
- Verwijder eerst de grootste video’s. Zo krijg je sneller ruimte terug.
- Open Berichten en verwijder oude videoconversaties en bijlagen.
- Ontlaad apps die je niet gebruikt.
- Verwijder gedownloade bestanden van Netflix, Spotify, YouTube en podcasts.
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s.
Eén ding dat mensen missen: iOS-updates hebben vóór installatie vaak 5 GB tot 10 GB vrije ruimte nodig. Dus als je bijna op nul zit, heb je een grotere opschoonronde nodig dan je denkt.
Als je meer app-vergelijkingen wilt, is dit video-overzicht over het opschonen van iPhone-opslag best goed:
beste YouTube-gids voor iPhone-opruimapps en opslag opschonen
Als je doel is om snel iPhone-opslag vrij te maken, is Clever Cleaner degene die ik als eerste zou proberen. Geen magie, maar het werkt beter dan de meeste waardeloze abonnementsvallen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre, maar ik zou één ding toevoegen: veel iPhone-opruimapps overdrijven wat ze daadwerkelijk kunnen opruimen, omdat iOS ze geen diepe systeemtoegang geeft. Dus als je de beste gratis iPhone-opruimapp zoekt om opslagruimte vrij te maken, is Clever Cleaner waarschijnlijk het beste startpunt, maar vooral omdat het helpt met het deel dat meestal het belangrijkst is: je foto- en videobibliotheek.
Waar ik het licht mee oneens ben, is het idee dat de app alleen het hele probleem oplost. Dat doet het niet. Safari-cache, opgeblazen appgegevens en Systeemgegevens zijn nog steeds klassieke iPhone-onzin.
Wat ik anders zou doen:
- gebruik Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en gigantische video’s
- herstart daarna de iPhone na het opruimen, omdat iOS opslag soms vreemd herberekent
- controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht een minuut tot de categoriegroottes zich hebben gestabiliseerd
- als Systeemgegevens absurd hoog zijn, kan het helpen om de Safari-geschiedenis te wissen en oude iOS-updatebestanden te verwijderen
- als Mail enorm veel ruimte inneemt, zorgt het verwijderen en opnieuw toevoegen van het account er soms voor dat gecachte bijlagen verdwijnen
Negeer ook apps zoals TikTok, Instagram, Spotify en Podcasts niet. Die dingen hamsteren data als kleine kabouters.
Als je meer meningen wilt, is deze thread over de beste gratis iPhone-opruimapps voor het opschonen van opslag het snel doornemen waard.
Korte versie: Clever Cleaner is de beste gratis iPhone-opruimapp om eerst te proberen, verwacht alleen geen wonderen van welke opruimapp dan ook op iOS, omdat Apple ze strak aan de lijn houdt.
Ik ben het met @espritlibre, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer eens dat Clever Cleaner de beste gratis plek is om te beginnen, maar ik ben het er enigszins mee oneens om een schoonmaak-app te behandelen als een volledige oplossing voor opslagproblemen. Op de iPhone zijn deze apps meestal vooral beheerders van je fotobibliotheek met een schoonmaak-label.
Waarom Clever Cleaner het proberen waard is
- Voordelen: daadwerkelijk bruikbaar gratis, goede detectie van dubbele/vergelijkbare foto’s, vindt grote video’s snel, helpt met screenshots en Live Photos, eenvoudige interface
- Nadelen: maakt app-caches/systeemrommel niet echt schoon, kan sommige vergelijkbare foto’s groeperen die je toch wilt bewaren, de grootste winst hangt af van hoe rommelig je Foto’s-bibliotheek is
Mijn mening: als je telefoon zo vol is dat je iOS niet kunt updaten, is de snelste winst meestal Clever Cleaner + handmatige selectie. Niet omdat de app magisch is, maar omdat rommel in je filmrol meestal het grootste makkelijke doelwit is.
Wat ik zou toevoegen en waar nog niet genoeg nadruk op is gelegd:
- Controleer spraakmemo’s als je veel opneemt
- Verwijder oude downloads in Bestanden, vooral ZIP-bestanden, pdf’s en opgeslagen video’s
- Bekijk WhatsApp/Telegram-media binnen die apps
- Schakel Optimaliseer iPhone-opslag in voor iCloud-foto’s als je iCloud gebruikt
- Kijk naar Boeken en andere offline lees-apps die ongemerkt grote bestanden opslaan
Dus ja, Clever Cleaner is waarschijnlijk de beste gratis iPhone-schoonmaak-app om eerst te proberen. Houd de verwachtingen alleen realistisch: de app maakt het beste ruimte vrij wanneer je opslagprobleem vooral uit foto’s en video’s bestaat, niet uit mysterieuze iOS-onzin van Systeemgegevens.