Mijn SD-kaart toont plotseling mijn foto’s en video’s niet meer nadat ik hem uit mijn camera had gehaald, en nu zegt mijn computer dat hij moet worden geformatteerd. Ik ben op zoek naar de beste software voor SD-kaartherstel om verwijderde of verloren bestanden te herstellen zonder de situatie te verergeren. Als iemand een betrouwbare tool voor gegevensherstel van SD-kaarten heeft gebruikt, heb ik echt aanbevelingen nodig.
Ik zou de kaart nog niet afschrijven. Wanneer bestanden van een SD-kaart worden verwijderd, verliest de kaart meestal eerst de indexvermelding, niet de onderliggende data. Dus je foto’s en video’s blijven daar vaak staan totdat iets anders dezelfde blokken overschrijft. Ik heb kaarten leeg zien lijken, om vervolgens toch de meeste bestanden terug te geven zodra ik ze niet meer gebruikte en meteen scande.
Hier is de korte versie die ik zou geven als je herstelsoftware wilt zonder een hele nacht te verspillen aan waardeloze tools.
Dit is degene die ik de meeste mensen als eerste zou geven. Het is makkelijk te gebruiken, de scanresultaten zijn duidelijk en de bestandsvoorvertoning helpt enorm wanneer je probeert uit te zoeken wat er nog bestaat en wat verloren is. Ik heb gezien dat het goed werkt met verwijderde foto’s, video’s, RAW-bestanden en kaarten die plotseling niet meer goed werden aangekoppeld.
Een ding dat ik hier fijn vind, is ondersteuning voor lastigere videoherstelacties, vooral gefragmenteerde beelden van GoPro’s, DJI-drones en systeemcamera’s. Veel herstelapps lopen daarop vast. Het leest ook gangbare RAW-formaten zoals Canon CR2 en CR3, Sony ARW en Nikon NEF. Op Windows krijg je tot 100MB gratis herstel.
- UFS Explorer
Deze voelt meer als een tool voor mensen die extra menu’s en meer controle niet erg vinden. Ik zou het niet gebruiksvriendelijk noemen, maar de scankwaliteit is sterk en het gaat beter om met beschadigde media dan veel eenvoudigere apps. Als je SD-kaart zich vreemd gedraagt, of half leesbaar is, is dit een van de namen die ik op de lijst zou houden.
- Recuva
Goed voor eenvoudige taken op Windows. Als je een paar JPG’s of MP4’s hebt verwijderd en de kaart verder in orde is, is Recuva vaak genoeg. Het is klein, snel te installeren en bedelft je niet onder de opties. Ik zou er geen wonderen van verwachten bij rommelige bestandssystemen of ongebruikelijke cameraformaten.
- R-Photo
Dit is een degelijke gratis keuze voor Windows als je vooral foto’s en video wilt herstellen. De miniatuurweergave maakt het leven makkelijker. Je hoeft niet blind te herstellen en te hopen dat de bestandsnamen logisch zijn. Voor kaarten met veel media is dat belangrijker dan mensen denken.
Eén ding waar mensen de mist mee ingaan, en ik heb zelf ook zulke domme dingen gedaan, sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart op. Sla ze op je computer of op een andere externe schijf op. Als je herstelt naar de kaart die je scant, loop je het risico precies de bestanden te overschrijven die je probeert terug te halen.
Als de kaart instabiel aanvoelt, de verbinding verliest, leesfouten geeft of vreemd blijft aankoppelen, zou ik eerst een image maken in plaats van de kaart te belasten met herhaalde scans. Een byte-voor-byte kopie, of schijfimage, geeft je iets veiligers om mee te werken. De gids hier legt het idee uit: schijfimage
Dus ja, de eerste stap is simpel. Stop met het gebruiken van de kaart. Stop hem in een kaartlezer. Voer een scan uit met voorvertoning. Kijk wat er nog zichtbaar is voordat je iets anders doet. Heel vaak staat je spullen er nog op, of in elk geval genoeg ervan.
Als Windows zegt dat de SD-kaart geformatteerd moet worden, zou ik de tools iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer deed.
Mijn keuze voor de meeste mensen is nog steeds Disk Drill voor SD-kaartgegevensherstel, maar niet omdat het opvallend is. Het gaat goed om met corrupte kaarten, toont snel voorbeelden van bestanden en het sorteert foto’s en video’s meestal in iets bruikbaars zonder een hoop handmatig werk. Als je kaart uit een camera, drone of telefoon komt, is dat belangrijk. Hier is een goede korte indruk, bekijk hoe Disk Drill verloren SD-kaartfoto’s en -video’s herstelt.
Waar ik het een beetje oneens ben, is dat Recuva vaak te beperkt is zodra de kaart als ongeformatteerd of RAW wordt weergegeven. Geweldig voor eenvoudige verwijderingen, maar niet mijn eerste keuze bij bestandssysteembeschadiging. Voor lastigere gevallen zou ik R-Studio erboven zetten. Het is minder gebruiksvriendelijk, technischer, maar de scan-engine is sterk en het leest beschadigde partities beter, naar mijn ervaring.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en herstelkwaliteit.
- R-Studio, beter als de kaartstructuur in de war is.
- PhotoRec, lelijke interface, geweldige diepe scan, gratis.
- UFS Explorer, sterk hulpmiddel als je weet wat je doet.
Nog één ding. Als de kaart de verbinding verbreekt, trager wordt of I/O-fouten geeft, stop dan met herhaaldelijk scannen. Maak er eerst een kloon of image van en scan daarna de kopie. Dat voorkomt dat kaarten midden in het herstelproces uitvallen.
Als Windows zegt dat de SD-kaart geformatteerd moet worden, zou ik dat minder zien als een klus voor verwijderde bestanden en meer als mogelijke bestandssysteembeschadiging. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer. Recuva is prima voor eenvoudige undeletes, maar voor een kaart die ineens RAW of niet-toegewezen werd, is het meestal niet de eerste tool waar ik tijd aan zou besteden.
Mijn praktische rangschikking op dit moment:
-
Disk Drill
Beste allround software voor SD-kaartgegevensherstel voor de meeste mensen. Snelle scan, degelijke foto-/videovoorbeelden, en het is makkelijker te zien wat echt herstelbaar is voordat je verdergaat. Ik vind het ook fijn dat het niet totaal lastig is om te gebruiken wanneer de kaartstructuur beschadigd is. -
R-Studio
Beter als je prima overweg kunt met een technischere interface. Sterk wanneer de partitie of het bestandssysteem om zeep is. -
PhotoRec
Zo lelijk als de nacht, maar nog steeds een beest voor het diep uit beschadigde media halen van bestanden. Bestandsnamen/mapstructuur kunnen wel een puinhoop zijn, dus wees voorbereid op chaos.
Ik ben het in ieder geval met @espritlibre over één ding eens: als de kaart kuren vertoont, blijf er dan niet steeds opnieuw aan zitten. Sommige kaarten gaan kapot terwijl mensen druk bezig zijn met dingen testen. Gebeurt vaker dan mensen denken.
Als je ook meer praktijkgerichte discussie wilt over herstel van SD-kaartvideo’s, is deze thread de moeite waard: beste herstelopties voor SD-kaartvideo’s en thuisopnames
De grootste fout die mensen maken: scannen en daarna herstelde bestanden terug opslaan op dezelfde kaart. Zo verander je misschien herstelbaar in jammer, het is weg.
Dus ja, voor jouw geval eerst Disk Drill, daarna R-Studio of PhotoRec als de resultaten zwak zijn. Als de kaart verbinding blijft verbreken, stop dan en maak er eerst een image van. Formatteer hem nog niet, hoe irritant Windows ook wordt.