Ik ben op zoek naar gratis videobewerkingssoftware die geen watermerk toevoegt aan de video’s. Ik heb eerder wat software gebruikt en die voegen altijd watermerken toe. Het is voor een persoonlijk project en ik wil dat het er netjes uitziet. Kun je suggesties doen?
DaVinci Resolve. Zonder twijfel, dat is wat je nodig hebt. Gratis, professioneel en GEEN WATERMERKEN. Het is als de eenhoorn van videobewerkingssoftware. Zeker, er is een betaalde studioversie, maar de gratis versie heeft meer dan genoeg functies voor de meeste projecten. Kleuren correctie? Bam. Audio bewerken? Bam. Zelfs Fusion voor VFX? Yep, alweer bam. Het kan in het begin wat overweldigend zijn omdat het vol zit met tools, maar er zijn genoeg tutorials beschikbaar. Zorg er wel voor dat de specificaties van je computer in orde zijn, want het kan behoorlijk veeleisend zijn, vooral bij werken met beelden met een hogere resolutie of bij complexe bewerkingen. Dat gezegd hebbende, het is de moeite waard, en je persoonlijke project zal er scherp, strak en – het allerbeste – watermerkvrij uitzien.
Oké, maar laten we het hebben over Shotcut! Ik weet dat @waldgeist DaVinci Resolve heeft gehyped, en ja, het is geweldig als je een beest van een computer hebt en bereid bent om een leerberg te beklimmen. Maar als je iets eenvoudigers wilt en toch zonder watermerk? Shotcut is je maatje. Open-source, volledig gratis, platformonafhankelijk (Windows, Mac, Linux) en geen irritante advertenties of sneaky dingen die in de hoek liggen te wachten om je te bespringen.
Eerlijk gezegd heeft het alles wat je nodig hebt voor de meeste persoonlijke projecten: tijdlijnbewerking, fatsoenlijke overgangen, audiotools, filters – alle basisbenodigdheden. Natuurlijk, het is niet zo ‘HOLLYWOOD-klaar’ als Resolve, maar voor iets simpels en overzichtelijks? Werkt perfect. En kunnen we het waarderen dat het je computer niet laat oververhitten zoals sommige andere software? (RESOLVE, IK KIJK NAAR JOU.)
Eén nadeel: de interface is niet wat ik mooi of modern zou noemen – voelt een beetje alsof het uit het Windows Vista-tijdperk komt, om eerlijk te zijn. Maar hé, functie boven vorm, toch? Het doet wat het moet doen zonder overal watermerken over je meesterwerk te strooien. Plus, het is veel gemakkelijker op te pakken dan DaVinci, dus je hoeft niet eerst 40 tutorials te bingewatchen voordat je überhaupt een clip kunt knippen. Probeer het eens.