Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld omdat mijn iPhone bijna vol was, maar ik zie nog niet dat er opslagruimte vrijkomt. Ik probeer uit te zoeken of deze instelling meteen werkt of dat het tijd kost voordat foto’s en video’s worden geoptimaliseerd. Ik heb hulp nodig om te begrijpen hoe lang Optimaliseer iPhone-opslag meestal duurt en of er nog iets anders is dat ik moet doen.
Apple’s opslagpagina brengt veel mensen in verwarring. Ik liep ook vast op “Optimaliseer iPhone-opslag”, vooral omdat de formulering het eenvoudiger laat klinken dan het is. Wat het doet, is behoorlijk specifiek.
Wat er met je foto’s gebeurt nadat je het inschakelt
Deze instelling werkt alleen met iCloud-foto’s. Ze zijn aan elkaar gekoppeld. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld en je kiest voor Optimaliseer iPhone-opslag, stopt je telefoon met het bewaren van elk origineel bestand op het apparaat. De versies in volledige kwaliteit staan in iCloud, en je iPhone bewaart kleinere kopieën voor dagelijks bladeren.
Je ziet nog steeds je hele bibliotheek in Foto’s. Niets lijkt te ontbreken. Maar wanneer je een afbeelding opent en begint met bewerken, bijsnijden of inzoomen, haalt de telefoon het origineel op uit iCloud. Als je weleens een klein laadicoontje bij een foto hebt gezien, is dit meestal de reden.
Als iCloud-foto’s uit staat, doet Optimaliseer opslag niets. Er is geen andere plek waar de originelen kunnen staan, dus de telefoon bewaart ze lokaal totdat je opslag bijna vol is.
Video’s tellen ook mee
Jazeker. En voor veel mensen zijn video’s de belangrijkste reden waarom opslag zo snel verdwijnt. Eén minuut 4K met 60 fps kan uitkomen op ongeveer 400 tot 500 MB, afhankelijk van codering en scènedetail. Dus wanneer mensen deze instelling inschakelen en ineens een flink stuk ruimte vrijmaken, is het vaak de videobibliotheek die het meeste werk doet.
Het maakt niet alles in één keer vrij
Dit deel bracht me in de war. Ik verwachtte een directe opschoning. Zo werkt het niet.
Het systeem past zich na verloop van tijd aan. Recente foto’s en video’s blijven vaak in volledige resolutie op de telefoon voor snellere toegang. Oudere dingen worden eerst naar iCloud verplaatst, meestal wanneer de lokale opslag krap begint te worden. Als je bibliotheek groot is, kan de eerste synchronisatie en optimalisatieronde een paar minuten duren of juist uren aanslepen. Bij mij ging het sneller via wifi terwijl de telefoon aan de oplader lag.
Als het zichzelf steeds uitschakelt of niet meer helpt
Ik kwam twee gebruikelijke oorzaken tegen.
De ene is een mismatch tussen apparaten met dezelfde Apple ID. Als een andere iPhone, iPad of Mac is ingesteld om originelen te downloaden, wordt het rommelig en denken mensen al snel dat Optimaliseer kapot is.
Het andere probleem is eenvoudiger. Je iCloud-opslag is vol. Apple geeft 5 GB gratis, en dat is snel op als je vaak foto’s en video’s maakt. Zodra iCloud geen ruimte meer heeft, heeft de telefoon nergens meer om originelen naartoe te verplaatsen. Op dat moment loopt de optimalisatie vast. Als je Instellingen opent, op je Apple ID tikt en daarna op iCloud, zie je vaak een waarschuwing of een rood uitroepteken wanneer dit het probleem is.
Wat er gebeurt wanneer je Optimaliseer opslag uitschakelt
Je iPhone begint de originele bestanden weer naar het apparaat te downloaden. Als je een grote bibliotheek hebt, kan dit even duren en snel veel vrije ruimte opslokken. Ik zou eerst de beschikbare opslag controleren voordat je die schakelaar aanraakt, anders verruil je het ene opslagprobleem voor het andere.
Waarom deze instelling niet alles oplost
Zelfs wanneer het goed werkt, bevat je bibliotheek nog steeds alle rommel die je in de loop van de tijd hebt bewaard. Dubbele foto’s. Burst-opnamen waarbij 18 frames bijna hetzelfde zijn. Wazige missers. Willekeurige 4K-clips waarvan je was vergeten dat ze bestonden. iCloud bewaart het allemaal. Optimaliseer opslag verandert alleen waar bestanden worden opgeslagen. Het sorteert, verkleint of verwijdert geen enkele rommel.
Clever Cleaner is het onderdeel dat ik voor die opschoning heb gebruikt. Het is gratis, zonder advertenties, zonder abonnement. De sectie Heavies zet de grootste bestanden bovenaan, zodat de enorme video’s als eerste verschijnen in plaats van verstopt te zitten. De sectie Similars groepeert bijna identieke foto’s en kiest de beste opname uit elke set, wat me hielp om herhaalde pogingen en overgebleven burst-opnamen snel te verwijderen. De verwerking blijft op het apparaat, dus er wordt niets ergens anders naartoe geüpload.
Nadat ik dubbele opnamen en grote video’s had verwijderd, begon Optimaliseer opslag zich te gedragen zoals ik in eerste instantie had verwacht. De telefoon voelde niet meer zo vol aan, en de vertraging die ik bleef merken door een bijna volle opslag nam af.
Nee, meestal maakt het niet meteen ruimte vrij.
Optimaliseer iPhone-opslag werkt op de achtergrond. Je iPhone moet eerst volledige originelen uploaden naar iCloud-foto’s en daarna sommige lokale bestanden vervangen door kleinere versies. Als je telefoon weinig batterij heeft, niet met wifi is verbonden of weinig iCloud-opslagruimte heeft, verloopt het opschonen trager of loopt het vast. Soms duurt het uren. Bij een grote bibliotheek duurt het langer.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan @mikeappsreviewer: de telefoon wacht vaak tot de opslagdruk erger wordt voordat hij agressiever ingrijpt. Dus je kunt het inschakelen en in het begin bijna geen verschil zien. Later, na een nacht opladen via wifi, zie je misschien dat er een paar GB vrijkomt.
Controleer deze 4 dingen:
- iCloud-foto’s staat aan.
- Je hebt vrije iCloud-opslagruimte.
- Je gebruikt wifi.
- Je telefoon is aangesloten op de lader.
Kijk ook bij Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als Foto’s nog steeds groeit, is de synchronisatie nog bezig.
Als je nu ruimte nodig hebt, is Optimaliseren op zichzelf niet snel genoeg. Verwijder eerst grote lokale rommel. Clever Cleaner helpt met dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en zware video’s. Het is een van de betere iPhone-opruimapps om fotobende snel op te ruimen. Deze video legt de kant van foto-opslag goed uit: hoe je iPhone-foto-opslag sneller vrijmaakt.
Dus ja, het werkt. Nee, niet meteen.
Nee, in de meeste gevallen niet meteen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel, maar ik zou wel tegen het idee ingaan dat je heel snel een zichtbare daling moet verwachten alleen omdat de schakelaar aan staat. Apple is hier behoorlijk terughoudend mee. Meestal wacht het, controleert het de omstandigheden en vervangt het daarna geleidelijk volledige lokale kopieën door kleinere. Dus als je het pas 10 minuten geleden hebt ingeschakeld, zegt dat eigenlijk nog niets.
Een paar dingen die mensen missen:
- Energiebesparingsmodus kan fotoachtergrondprocessen vertragen
- een slechte of instabiele wifi-verbinding kan het vertragen, zelfs als wifi technisch gezien aan staat
- als je telefoon extreem vol is, kan iOS vreemd traag worden met opruimtaken
- recent bekeken of recent gemaakte foto’s/video’s kunnen langer lokaal blijven dan je zou willen
Ook is het opslagcijfer van Foto’s in iPhone-opslag niet altijd meteen nauwkeurig. Soms loopt het achter op de daadwerkelijke opschoning. Ik heb gezien dat het vast leek te zitten en later ineens versprong na een herstart of nadat het toestel ’s nachts aan de lader had gelegen.
Als je wilt controleren of het iets doet, open dan Foto’s en scroll ver terug naar oudere video’s. Als sommige een seconde nodig hebben om scherp te worden of te laden, is dat vaak een teken dat optimalisatie bezig is.
En eerlijk gezegd is Optimaliseer iPhone-opslag geen magische knop met schoon mijn telefoon nu. Het is meer een langzaam drukontlastingsventiel. Als je vandaag ruimte nodig hebt, verwijder dan eerst grote bijlagen, offline downloads en enorme video’s. Clever Cleaner kan helpen als je opslagprobleem vooral bestaat uit dubbele foto’s, vergelijkbare opnames en te grote mediabestanden. Ook geeft deze Cult of Mac-recensie van een echt gratis iPhone-opruimapp een behoorlijk goed overzicht.
Dus ja, het werkt, maar het kan uren duren, soms een dag of twee. Apple liet het veel directer klinken dan het in werkelijkheid is.
Niet onmiddellijk. Ik ben het eens met @vrijheidsvogel, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer over het grote geheel, maar één kleine nuance: mensen nemen vaak aan dat de schakelaar zelf een agressieve opschoning veroorzaakt. In de praktijk behandelt iOS het meer als een opslagbeleid dan als een eenmalige actie.
Een nuttige manier om ernaar te kijken:
- Het inschakelen verandert wat de iPhone later mag verwijderen
- Het betekent niet dat elk oud origineel meteen wordt verwijderd
- De grootste winst verschijnt meestal pas nadat de telefoon enige tijd ongebruikt heeft gelegen
Ook is de vrije ruimte die je krijgt niet altijd evenredig met je hele bibliotheek. Als een groot deel van je opslagprobleem komt door apps, berichten, downloads of opgeblazen cachebestanden, zal Optimaliseer foto’s niet veel verschil maken.
Eén ding dat het controleren waard is en nog niet genoeg is benadrukt: je oudste media kunnen eerder worden geoptimaliseerd dan je nieuwste, maar je favoriete of vaak geopende items kunnen lokaal langer blijven staan. Dus twee mensen met hetzelfde aantal foto’s kunnen heel verschillende resultaten zien.
Als je meteen ruimte nodig hebt, ruim dan eerst niet-fotospullen op en laat Optimaliseer daarna op de achtergrond bijwerken.
Als je fotobibliotheek zelf rommelig is, kan Clever Cleaner helpen voordat optimalisatie echt loont.
Voordelen:
- snelle manier om dubbele en vergelijkbare foto’s te vinden
- helpt grote video’s te vinden die opslagruimte innemen
- makkelijker dan handmatig zoeken in Foto’s
Nadelen:
- het vervangt iCloud-optimalisatie niet
- je moet nog steeds controleren vóór het verwijderen
- de beste resultaten hangen af van hoe rommelig je bibliotheek werkelijk is
Dus ja, het werkt, maar meestal volgens Apple’s planning, niet de jouwe.